5 czerwca rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) mjr Krzysztof Płatek poinformował Redakcję Magazynu Militarnego MILMAG o podmiotach zainteresowanych udziałem w dialogu technicznym na dostawy 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia o kryptonimie Perkoz w trzech wersjach. Informacja o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego została opublikowana 6 maja. Sama procedura zostanie przeprowadzona pomiędzy lipcem a grudniem (Perkoz: W poszukiwaniu następcy Mi-2, 2020-05-07).

Śmigłowce zakupione w ramach programu Perkoz zastąpią Mi-2 (wersje: Mi-2URN, Mi-2RL, Mi-2Sz, Mi-2D, Mi-2T, Mi-2P, Mi-2R, Mi-2Ch, Mi-2UPR, Mi-2UPR-G), a także W-3PPD Gipsówka (powietrzne stanowisko dowodzenia) i W-3RR Procjon (rozpoznanie elektroniczne) / Zdjęcie: Michał Adamowski

Śmigłowce zakupione w ramach programu Perkoz zastąpią Mi-2 (wersje: Mi-2URN, Mi-2RL, Mi-2Sz, Mi-2D, Mi-2T, Mi-2P, Mi-2R, Mi-2Ch, Mi-2UPR, Mi-2UPR-G), a także W-3PPD Gipsówka (powietrzne stanowisko dowodzenia) i W-3RR Procjon (rozpoznanie elektroniczne) / Zdjęcie: Michał Adamowski

Zgodnie z przesłaną informacją, w wyznaczonym terminie tj. do 31 maja wnioski o udział w powyższym dialogu technicznym złożyło dwanaście podmiotów, w tym sześć krajowych i tyle samo zagranicznych. Wśród podmiotów krajowych znalazły się: spółka Works 11 z Katowic, Polska Grupa Zbrojeniowa z Radomia, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) z Warszawy, spółka WSK PZL-Świdnik (należąca do włoskiej Leonardo), Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa z Warszawy oraz Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu (należące do amerykańskiego Lockheed Martin).

Z kolei wśród podmiotów zarejestrowanych za granicą należy wymienić: indyjską spółkę Hindustan Aeronautics (HAL) za pośrednictwem Helicopter Division Hindustan Aeronautics, brytyjską Cobham Aviation Services UK, francuską Airbus Helicopters, amerykańską Bell Textron, izraelską Elbit Systems oraz amerykańską Boeing Company.

Wśród powyższych podmiotów znajdują się zarówno producenci śmigłowców (WSK PZL-Świdnik, PZL Mielec, HAL, Airbus Helicopters, Bell Textron, Boeing), jak i te, które mogą takowe zaoferować jako pośrednicy.

Poszukiwany śmigłowiec musi być zdolny do transportu pięciu w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub 1000 kg ładunku użytecznego. Przewiduje się zakup trzech wersji: śmigłowiec wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego, śmigłowiec dowodzenia oraz śmigłowiec rozpoznania i walki elektronicznej.

Analiza
WSK PZL-Świdnik może zaoferować, produkowane przez spółkę Leonardo, śmigłowce typu AW169M lub AW109. Te pierwsze, o maksymalnej masie startowej 4800 kg, zostały zamówione w ostatnim czasie w wersji zmodyfikowanej przez włoskie wojska lądowe. PZL Mielec, może zaoferować produkowane przez należącą do Lockheed Martin, spółkę Sikorsky Aircraft, śmigłowce S-76 o masie 5,3 t (AW169M MA dla włoskich wojsk lądowych, 2020-04-20).

W ofercie Airbus Helicopters można znaleźć odpowiadające wstępnych wymogom H135 lub H145M. Te pierwsze znajdują się na wyposażeniu Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i Straży Granicznej. Z kolei H145M znalazł ostatnio kilku odbiorców w Europie, w tym w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Serbii czy Luksemburgu. Amerykański Bell Textron może zaoferować z kolei model 429 GlobalRanger (Bundeswehra zamówi 64 H145M, 2020-02-29).

Z kolei indyjski HAL ma w swojej ofercie 5,5-tonowe śmigłowce wielozadaniowe Dhruv czy nieco ponad 3-tonowe, ale będące jeszcze w fazie prób, LUH (Light Utility Helicopter). Boeing mógłby zaoferować MH139, opracowany wspólnie z Leonardo na potrzeby amerykańskich Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) na bazie modelu AW139 (MH-139A Grey Wolf w służbie, 2019-12-21).