5 maja Związek Zawodowy Inżynierów i Techników PZL Świdnik (ZZIiT) poinformował w mediach społecznościowych, że dzień wcześniej doszło do spotkania z posłem PiS Arturem Soboniem dotyczącym przyszłości zakładów w perspektywie spowolnienia gospodarczego, wywołanego pandemią choroby zakaźnej COVID-19.
 Według informacji otrzymanych przez związkowców ze Świdnika, MON ma odstąpić od modernizacji śmigłowców W-3 Sokół / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Według informacji otrzymanych przez związkowców ze Świdnika, MON ma odstąpić od modernizacji śmigłowców W-3 Sokół / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Zgodnie z opublikowaną notką, przedstawiciele ZZIiT zostali poinformowani, że Zakład Napędów Lotniczych w Rzeszowie nie zostanie odkupiony od Pratt & Whitney Rzeszów przez wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Kalisz. Według związkowców, nie dojdzie również do modernizacji 25-30 śmigłowców W-3A Sokół Wojsk Lądowych do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nie jest jasne także, czy w planach jest modernizacja lekkich śmigłowców PZL SW-4, eksploatowanych w Lotniczej Akademii Wojskowej (LAW) w Dęblinie (Śmigłowcowa katastrofa, 2019-04-29).

Co interesujące, związkowcy zaproponowali aby rząd (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji) zamówił dla potrzeb Państwowej Straży Pożarnej (PSP) kilka śmigłowców W-3 Sokół w wersji do gaszenia pożarów oraz kolejnego śmigłowca W-3 dla potrzeb Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (TOPR). Miałaby to być rekompensata, w związku z utraconymi zamówieniami z Włoch.

Analiza
W świetle powyższych informacji, należy przypomnieć, że 4 września 2018 Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) opublikował informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego modernizacji. Ewentualna modernizacja, powiązana z remontami głównymi poszczególnych śmigłowców, miałaby kosztować, według ówczesnych szacunków, około 1,5 mld zł i zostać zrealizowana w ciągu 6 lat od zawarcia umowy. W lutym 2020 IU MON informował, że trwa proces analizy wyników uzyskanych w trakcie dialogu technicznego i fazy analityczno-koncepcyjnej (Powstanie zmodernizowany W-3WA WPW, 2018-09-10).

Propozycja modernizacji, realizowanej przez WSK PZL Świdnik w kooperacji z włoską spółką Leonardo, została zaprezentowana podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Zakładała m.in. montaż nowych łopat wirnika głównego, w pełni cyfrową awionikę pochodzącą ze śmigłowców AgustaWestland AW169, złożoną z ciekłokrystalicznych wyświetlaczy, systemu zarządzania lotem, syntetycznego zobrazowanie terenu, map cyfrowych i systemu ostrzegania o przeszkodach terenowych. Nowością miał być także 4-osiowy cyfrowy autopilot, nowy system łączności, elektroniczny system sterowania silników FADEC oraz system monitorowania i diagnostyki. Planowano również zintegrowany system uzbrojenia, złożony z pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze, przeciwpancernych pocisków kierowanych, 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych, zasobników z 12,7/20-mm działkiem oraz karabinów maszynowych w kabinie (MSPO2019: Leonardo prezentuje W-3 Nowej Generacji, 2019-09-06).

Z kolei odnośnie przejęcia Zakładów Napędów Lotniczych w Rzeszowie przez PGZ, porozumienie ze spółką Pratt & Whitney Rzeszów i amerykańskim koncernem United Technologies, które miało doprowadzić do podpisania przedwstępnej umowy sprzedaży, zostało zawarte 27 lutego 2019. Rzeszowskie zakłady produkują m.in. silniki turbowałowe PZL-10W i przekładnie wykorzystywane w śmigłowcach W-3 Sokół i ich pochodnych (PGZ bliżej przejęcia Zakładów Napędów Lotniczych, 2019-03-04).