18 grudnia br. europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała o podpisaniu umowy z francuską spółką Héli-Union na dostawę dwóch lekkich śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji H160.

Airbus Helicopters dostarczy dwa lekkie śmigłowce wielozadaniowe nowej generacji H160 spółce Héli-Union, który tym samym stanie się drugim cywilnym użytkownikiem tych wiropłatów / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters dostarczy dwa lekkie śmigłowce wielozadaniowe nowej generacji H160 spółce Héli-Union, który tym samym stanie się drugim cywilnym użytkownikiem tych wiropłatów / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Tym samym, francuska spółka stanie się drugim cywilnym użytkownikiem tych wiropłatów, po Milestone Aviation Group, spółce zależnej od GE Capital Aviation Services, z siedzibą w Dublinie, która zamówiła 5 października sześć egzemplarzy (Pierwszy cywilny odbiorca H160, 2020-10-06).

Patrick Molis, dyrektor generalny Héli-Union powiedział: Cieszymy się, mogąc być jednym z pierwszych klientów, którzy poszerzą posiadaną flotę o H160. Wierzymy, że przed tą maszyną jest wspaniała przyszłość, zarówno w sektorze cywilnym, jak i wojskowym. Dobrze się składa, że możemy uczestniczyć w jej rozwoju.

Bruno Even, prezes i dyrektor generalny spółki Airbus Helicopters dodał: Jesteśmy dumni, że Héli-Union, posiadający ogromne doświadczenie w operacjach lotniczych na całym niemal świecie, zwłaszcza w transporcie morskim, wybrał H160 do wzmocnienia floty posiadanych śmigłowców Airbusa. H160 nie tylko ustanawia nowe standardy pod względem bezpieczeństwa, dzięki licznym funkcjom wspomagającym pilota, ale również dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa zapewnia bardzo potrzebną konkurencyjność operacyjną, a także mniejszy ślad węglowy.

Héli-Union z siedzibą w Toussus-le-Noble w departamencie Yvelines na północy Francji, użytkuje około 20 wiropłatów Airbusa z rodzin Dauphin, H225 Super Puma i H145 oraz zajmuje się utrzymaniem licznych wiropłatów Airbusa dla stron trzecich, takich jak operatorzy cywilni lub wojskowi. Héli-Union jest dostawcą usług  z  60-letnim doświadczeniem we wsparciu technicznym i logistycznym  różnych organizacji cywilnych i wojskowych na całym świecie.

Spółka działa w kilku segmentach rynku: wsparcia użytkowników śmigłowców cywilnych i służb państwowych we Francji i za granicą, eksploatacji śmigłowców w różnych państwach, a także szkolenia pilotów i techników. Zdobyte doświadczenie pozwala Héli-Union oferować klientom gotowe rozwiązania w zakresie nabywania nowych statków powietrznych i uruchamiania usług lotniczych.

Jeśli chodzi o najbliższą przyszłość śmigłowców H160, to zgodnie z informacją dziennika Le Figaro z 2 listopada, w przyszłym roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Francji planuje zamówić dziesięć egzemplarzy dla jednostek Żandarmerii Narodowej (Gendarmerie nationale). Wcześniej, 10 lutego br. francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) zamówiła cztery H160 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR), których dostawy miały rozpocząć się w bieżącym miesiącu (H160 dla francuskiej żandarmerii, 2020-11-02; Francja zamawia H160 SAR , 2020-02-10).

Śmigłowce H160 zostały certyfikowane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca, natomiast w sierpniu certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D. Pierwsze pilotażowe szkolenia na urządzeniu przeprowadzono na początku grudnia, a regularne treningi rozpoczną się w przyszłym roku, gdy śmigłowce wejdą do eksploatacji. Z kolei certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) ma zostać przyznany do końca br. (Certyfikacja H160, 2020-07-03).