5 października europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że pierwszym cywilnym odbiorcą nowych lekkich śmigłowców wielozadaniowych H160 została Milestone Aviation Group, spółka zależna od GE Capital Aviation Services, z siedzibą w Dublinie. Przedsiębiorstwo zajmujące się wynajmem śmigłowców zamówiło sześć egzemplarzy.

H160 wyposażono w awionikę Helionix, wspomagającą i automatyzującą pracę pilota i redukujące hałas łopaty wirnika nośnego Blue Edge / Zdjęcie: Eriz Raz, Airbus Helicopters

H160 wyposażono w awionikę Helionix, wspomagającą i automatyzującą pracę pilota i redukujące hałas łopaty wirnika nośnego Blue Edge / Zdjęcie: Eriz Raz, Airbus Helicopters

Zamówione H160 będą wypożyczane na potrzeby realizacji zadań transportu morskiego i ratownictwa medycznego. Dostawy, a potem wstępna gotowość operacyjna mają zostać zrealizowane w 2023. Spółka Milestone Aviation Group obsługuje obecnie 45 klientów wyspecjalizowanych w dziedzinie wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego na morzu, poszukiwania i ratownictwa oraz  jednostki pogotowia ratunkowego, policji i innych służb publicznych.

Spółka dysponuje flotą ponad 300 statków powietrznych o wartości ponad 5 mld USD (19,13 mld zł) oraz portfelem pożyczek w wysokości około 300 mln USD (1,14 mld zł). H160 dołączą do floty złożonej ze śmigłowców Sikorsky S-92 i S-76, Airbus H225 Super Puma, H175, H155, H145, H135 i H130, Leonardo AW189, AW169, AW139, AW119Kx i AW109 oraz Bell 412.

Informacja o pierwszym zamówieniu na śmigłowce H160 pojawiła się w nieco ponad trzy miesiące od uzyskania certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) – 1 lipca br. Informowano wówczas, że certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) zostanie przyznany jeszcze w tym roku, krótko po pierwszych dostawach tych śmigłowców do bliżej nieokreślonego odbiorcy w Stanach Zjednoczonych co zaplanowano na ostatni kwartał. Nie jest jasne, czy tym odbiorcą będzie Milestone Aviation Group, zważywszy że jej spółka-matka ma siedziby m.in. w Shannon i Norwalk w amerykańskim stanie Connecticut (Certyfikacja H160, 2020-07-03).

W drugiej połowie br. zaplanowano również rozpoczęcie dostaw pierwszych czterech H160 w wariancie poszukiwawczo-ratowniczym (Search and Rescue, SAR), zamówionych przez francuską agencję uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) dla marynarki wojennej (Marine Nationale). Osiągnięcie gotowości operacyjnej ma nastąpić w 2022. Zakup jest rozwiązaniem tymczasowym w związku z planowanym wycofaniem z eksploatacji śmigłowców Aérospatiale Alouette III w misjach SAR, zanim na wyposażenie Marine Nationale wejdą docelowe H160M Guépard (w wersji wojskowej) (Francja zamawia H160 SAR , 2020-02-10).