16 października spółka Karem Aircraft zaprezentowała koncepcję śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego AR40 oferowanego w programie US Army o kryptonimie FARA CP (Future Attack Reconnaissance Aircraft Competitive Prototype).
 Propozycja konsorcjum Karem Aircraft-Northrop Grumman-Raytheon jest czwartą ujawnioną publicznie w programie FARA CP. W drugim etapie  postępowania bierze udział pięć podmiotów wyłonionych przez US Army decyzją z 24 kwietnia 2019

Propozycja konsorcjum Karem Aircraft-Northrop Grumman-Raytheon jest czwartą ujawnioną publicznie w programie FARA CP. W drugim etapie postępowania bierze udział pięć podmiotów wyłonionych przez US Army decyzją z 24 kwietnia 2019

Wiropłat jest oferowany w ramach konsorcjum, które współtworzą z Karem Aircraft spółki Northrop Grumman i Raytheon. Model śmigłowca został zaprezentowany podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2019 (Association of the United States Army).

Koncepcja zakłada, że AR40 będzie wyposażony w sztywny wirnik główny, dwa skrzydła pozbawione uzbrojenia i ogonowy wirnik pchający. Duże, ruchome skrzydła o rozpiętości 12,2 m mają zwiększyć nośność do lotu z dużą prędkością i manewrowość podczas lotu z małą prędkością oraz zredukować wibracje wywoływane przez sztywny wirnik. Podczas lotu poziomego stabilizator ogonowy ma kompensować moment obrotowy, generowany przez łopaty wirnika głównego.

AR 40 ma wykorzystywać technologię OSTR (Optimum-Speed TiltRotor), opracowaną w celu poprawy wydajności aerodynamicznej zmiennowirnikowców  / Grafiki: Karem Aircraft

AR 40 ma wykorzystywać technologię OSTR (Optimum-Speed TiltRotor), opracowaną w celu poprawy wydajności aerodynamicznej zmiennowirnikowców / Grafiki: Karem Aircraft

Wirnik główny o średnicy 11 m został zbudowany w technologii OSTR (Optimum-Speed TiltRotor), którą Karem Aircraft rozwijał pierwotnie na potrzeby zmiennowirnikowca TR36TD, oferowanego wcześniej w programie FVL-M (Future Vertical Lift – Medium). Zbudowany w układzie z  trzema łopatami ma możliwość dostosowywania prędkości obrotu do warunków lotu. Ma się to przekładać  na wzrost efektywności i niski poziom generowanego hałasu. 

AR40 ma mieć 14 m długości i osiągać prędkość co najmniej 333 km/h. Jego napęd ma stanowić nowy silnik turbowałowy General Electric T901-GE-900 (GE3000), wybrany przez US Army w programie Improved Turbine Engine Program (ITEP). Stosunkowo duży kadłub pozwoli na umieszczenie wewnątrz zintegrowanej wyrzutni dla pocisków różnej klasy. Thomas Berger dyrektor programowy Karem Aircraft powiedział, że kadłub został faktycznie zaprojektowany i zabudowany wokół wyrzutni (co przypomina ideę projektu samolotu A-10 Thunderbolt II z jego 30-mm działkiem GAU-8/A Avenger).

Dwuosobowa załoga śmigłowca została umieszczona w kabinie jeden obok drugiego. Duża szerokość kadłuba w stosunku do jego długości ma zapewnić również więcej miejsca na dodatkowe moduły wyposażenia misji lub dla czterech pasażerów, których będzie można umieścić za kabiną (np. podczas operacji specjalnych). 

W ramach podziału obowiązków w konsorcjum Karem Aircraft opracowało technologie wirników i układu napędego oraz prowadzi proces projektowania i prac nad prototypem. Northrop Grumman zapewni wsparcie w zakresie ewentualnej produkcji, a także awionikę. Raytheon jest z kolei integratorem systemów misji oraz zaprojektował modułową i otwartą architekturę systemów pokładowych.

AR40 to kolejna propozycja w ramach drugiego etapu  programu FARA CP. Dotychczas konsorcjum spółek AVX Aircraft i L3 Technologies zaproponowało wiropłat nazwany Compound Coaxial Helicopter (CCH), Bell zaprezentował makietę śmigłowca o nazwie 360 Invictus, natomiast Lockheed Martin pracuje nad projektem Sikorsky Raider X. Piątym oferentem jest Boeing, który jak dotąd nie zaprez;ntował swojej propozycji (AAMSS2019: Propozycja AVX i L3 w FARA CP, 2019-04-16; Bell 360 Invictus dla US Army, 2019-10-02, AUSA19: Sikorsky Raider X, 2019-10-14).