Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze 14 M1A1FEP Abrams w drodze do Polski

Wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował, że niebawem wyruszy do Polski z USA pierwszy transport z 14 czołgami M1A1FEP Abrams i 3 wozami zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES.

2 czerwca br. wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych, że niebawem wyruszy do Polski z USA pierwszy transport z 14 czołgami M1A1FEP Abrams i 3 wozami zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES.

Zdjęcie: Mariusz Błaszczak via Twitter

Rozpoczyna się transport pierwszej partii czołgów Abrams. Niebawem do Polski wyruszy 14 czołgów M1A1 Abrams oraz 3 wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES. Jeszcze w tym miesiącu dotrą do naszego kraju – napisał na Twitterze wicepremier Mariusz Błaszczak.

Przypomnijmy, że 12 kwietnia br., drugiego dnia wizyty w Stanach Zjednoczonych, premier Mateusz Morawiecki odwiedził bazę magazynową amerykańskich wojsk lądowych Anniston Army Depot (ANAD) w Bynum w stanie Alabama, gdzie są przygotowywane przyszłe polskie czołgi M1A1FEP Abrams.

Premier informował wówczas, że pierwsze 14 czołgów M1A1FEP Abrams dotrze do Polski do końca czerwca br. (czyli dla jednej kompanii czołgów). Następnie do września br. nastąpi odbiór kolejnych 42 czołgów, a do końca roku 60 następnych. Oznacza to, że dostawy zostały znacząco przyspieszone, gdyż wcześniej zakładano kontynuację dostaw jeszcze przez 2024, ale samo ich rozpoczęcie w kwietniu br.

Powyższe oznacza, że na początku 2024 Wojsko Polskie będzie dysponować dwoma batalionami czołgów M1A1FEP Abrams w ramach 1. Warszawskiej Brygady Pancernej w Wesołej i 19. Brygady Zmechanizowanej z Żurawicy, wchodzących w skład 18. Dywizji Zmechanizowanej. Niemniej pełna gotowość operacyjna zostanie ogłoszona po 36-miesięcznej certyfikacji pododdziałów.

Przypomnijmy, że 4 stycznia br. Agencja Uzbrojenia, w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej, zamówiła 116 czołgów M1A1FEP Abrams wraz ze sprzętem towarzyszącym, obejmującym 12 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES, 8 mostów towarzyszących M1074 Joint Assault Bridge, 6 wozów dowodzenia M577 i 26 warsztatów NG SECM na podwoziu HMMWV, a także pakietem szkoleniowym i logistycznym. Wartość umowy to ok. 1,4 mld USD netto, z czego blisko 200 mln USD jest finansowane przez stronę amerykańską w ramach przyznanych Polsce środków pomocowych w programie FMF (Foreign Military Financing).

Uzupełnieniem 116 M1A1FEP będzie 250 nowo wyprodukowanych M1A2SEPv3, zakontraktowanych 5 kwietnia 2022 za kwotę 4,75 mld USD wraz ze sprzętem towarzyszącym, obejmującym 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES i 17 mostów towarzyszących M1074 Joint Assault Bridge, a także pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz zapasem amunicji. Dostawy, zgodnie z umową, miałyby zostać zrealizowane w latach 2025-2026 (szef MON mówił 4 stycznia br., że dostawy zostaną nieco przyspieszone i rozpoczną się już pod koniec 2024 – przyp. red.) (Umowa produkcyjna na polskie M1A2SEPv3 Abrams).

Zakupione M1A1FEP i M1A2SEPv3 wejdą na wyposażenie wspomnianej 18. Dywizji Zmechanizowanej, jak i nowo formowanej 1. Dywizji Piechoty Legionów im. marszałka Józefa Piłsudskiego. Obecnie, Wojsko Polskie szkoli się na 28 wydzierżawionych od US Army czołgach M1A2SEPv2 Abrams w ramach Akademii Abrams, uruchomionej w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu (Pierwsze strzelania polskich załóg na Abramsach).

Na koniec warto dodać, że rząd prowadzi rozmowy z USA w sprawie ustanowienia w Polsce zdolności do serwisowania i w dalszej kolejności produkcji czołgów Abrams (lub ich komponentów), jak i licencji produkcyjnej amunicji czołgowej z uranowymi penetratorami.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X