Przejdź do serwisu tematycznego

Cywilna certyfikacja S-70M

Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa FAA certyfikowała śmigłowiec wielozadaniowy S-70M Black Hawk.

7 grudnia br. amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że Federalna Administracja Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) zakończyła certyfikację śmigłowca wielozadaniowego S-70M Black Hawk (oznaczenie nowego typu), wydając specjalny certyfikat ograniczonej kategorii do zdatności do lotu (Restricted Category Special Airworthiness Certificate). Proces certyfikacji typu rozpoczęto w lutym 2019 (Umowa na mieleckie Black Hawki dla Rumunii).

Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa FAA certyfikowała śmigłowiec wielozadaniowy S-70M Black Hawk / Zdjęcie: Lockheed Martin

Certyfikacja FAA i ustanowienie uprawnień na nowy typ statku powietrznego rozszerzy rynek zbytu tego wywodzącego się z wojska śmigłowca do podwójnego zastosowania. Pozwoli to na zakup nowego śmigłowca S-70M bezpośrednio z PZL Mielec przez operatorów cywilnych i komercyjnych, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i międzynarodowych. Tego typu zamówienia nie były wcześniej możliwe. Bazowy S-70M Black Hawk jest identyczny jak już montowany w zakładach PZK Mielec wariant S-70i. Oba typy śmigłowców będą produkowane na tej samej linii produkcyjnej.

Certyfikacja S-70M dopuszcza śmigłowiec do wykonywania operacji specjalnego przeznaczenia w trzech obszarach: rolnictwie; przewozie ładunków zewnętrznych (umożliwiając wykorzystanie haka ładunkowego śmigłowca dla towarów o masie do 4 082 kg) oraz ochrony lasów i dzikiej przyrody, w tym zrzucania płynów i substancji gaśniczych podczas pożarów.

Janusz Zakręcki, prezes i dyrektor naczelny PZL Mielec, powiedział:

Możliwość produkowania śmigłowca z certyfikatem FAA w PZL Mielec otwiera nowe możliwości na rynku lotniczym, które nie były wcześniej dostępne dla śmigłowców Black Hawk. Nowy wariant śmigłowca Black Hawk jest odpowiedzią na specjalne wymagania naszych klientów na całym świecie. Spodziewamy się, że osiągnięcie to ułatwi władzom lotnictwa cywilnego zatwierdzenie S-70M do trudnych operacji w ich własnej przestrzeni powietrznej nawet w krajach, w których certyfikacja FAA nie jest uznawana.

Jason Lambert, wiceprezes Sikorsky Global Commercial & Military Systems, dodał:

Dzięki certyfikacji typu nowe śmigłowce S-70M Black Hawk w najnowszej konfiguracji są po raz pierwszy dostępne na rynku komercyjnym i cywilnym w USA. Na arenie międzynarodowej, gdzie certyfikacja FAA nie jest powszechnie akceptowana, możemy teraz omówić z innymi organami lotnictwa cywilnego potencjał walidacji statku powietrznego w celu wydania certyfikatu ograniczonej kategorii do zdatności do lotu w przestrzeni powietrznej ich krajów. Dziękujemy FAA za rygorystyczną ocenę pierwszego certyfikowanego S-70M oraz FlightSafety International za partnerstwo w modernizacji symulatora lotu S-70i i programu szkolenia do standardów S-70M FAA. Gratulujemy również i witamy naszego pierwszego klienta S-70M, spółkę San Diego Gas & Electric, który wymaga wytrzymałej konstrukcji i udźwigu śmigłowca Black Hawk, aby wykonywać wymagające misje przeciwpożarowe.

Spółka użyteczności publicznej San Diego Gas & Electric (SDG&E) odebrała pierwszy certyfikowany S-70M Black Hawk 18 listopada br. w akademii szkoleniowej Sikorsky (Sikorsky Training Academy) w Stuart na Florydzie. Zostanie on zmodyfikowany do wersji gaśniczej Firehawk w spółce United Rotorcraft w Kolorado (oddział Air Methods Corporation). Do 2023 gotowy Firehawk rozpocznie służbę przeciwpożarową (United Rotorcraft zamówiła w Mielcu pięć S-70i).

Spółka FlightSafety International odegrał kluczową rolę w wysiłkach certyfikacyjnych. David Harper, kierownik centrum FlightSafety Learning Center w West Palm Beach na Florydzie, powiedział:

Jako autoryzowany partner szkoleniowy rodziny śmigłowców Black Hawk, FlightSafety widzi, jak ważny będzie model S-70M na globalnym rynku śmigłowców. Dużo zainwestowaliśmy, aby opracować całkowicie nowy program szkolenia pilotów S-70M z zaawansowanym oprogramowaniem i ulepszyć nasz symulator lotu do pełnej obsługi poziomu D. Trwają prace z FAA w celu uzyskania zatwierdzenia części 142 dla naszego kursu szkoleniowego. Piloci wymagający wstępnego uprawnienia na typ S-70M lub awansu na pilota transportu lotniczego wkrótce będą mogli uzyskać te uprawnienia w naszym zakładzie w West Palm Beach.

PZL Mielec jest czołowym polskim eksporterem sprzętu zbrojeniowego, produkującym śmigłowce Black Hawk na światowe rynki, a także kabiny Black Hawk na eksport do linii produkcyjnej Lockheed Martin w USA, jak i samolot M28. Od przyszłego roku spółka będzie dostarczać komponenty i zespoły do budowy samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72 (Eksport polskiego uzbrojenia w 2020, PZL Mielec w programie najnowszych F-16, Prezentacja samolotu PZL M28 SOMA).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Nowe kanadyjskie plany modernizacyjne ujawnione

Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady opublikowało plany modernizacyjne sił zbrojnych na najbliższe lata, a wśród nich m.in. zakup samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia czy nowych śmigłowców…

Embraer C-390 Millenium do zadań specjalnych

Brazylijska spółka Embraer podpisała porozumienie z dowództwem rodzimych wojsk lotniczych na rozpoczęcie badań dotyczących adaptacji konstrukcji samolotu transportowego C-390 Millenium na potrzeby misji…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X