7 sierpnia największe niemieckie media poinformowały, że dowództwo sił zbrojnych (Bundeswehry) podjęło decyzję o uziemieniu wszystkich 53 śmigłowców wsparcia ogniowego EC665 Tiger UHT (Unterstützungshubschrauber). Decyzja nastąpiła 2 sierpnia po tym, jak producent wiropłatów, europejski koncern Airbus Helicopters, przesłał informację o zagrożeniu wystąpienia katastrofy lotniczej z udziałem wiropłatów tego typu, w związku z wykryciem wady materiałowej w konstrukcji wirnika głównego.
 Początkowo, w 1999 Niemcy zamówili 80 Tigerów, ale w 2013 liczba ta została zredukowana do 68. Pierwszy ze śmigłowców odebrano w sierpniu 2008, a ostatni 25 lipca 2018. Część z nich zmodernizowano do standardu ASGARD / Zdjęcie: Bundeswehra

Początkowo, w 1999 Niemcy zamówili 80 Tigerów, ale w 2013 liczba ta została zredukowana do 68. Pierwszy ze śmigłowców odebrano w sierpniu 2008, a ostatni 25 lipca 2018. Część z nich zmodernizowano do standardu ASGARD / Zdjęcie: Bundeswehra

Wadę wykryto podczas wewnętrznej kontroli jakości przeprowadzonej przez Airbusa. We wnioskach zawarto informację, że istnieje ryzyko, że w wiropłatach użytkowanych przez niemieckie wojska lądowe (Heer) zostały użyte wadliwe części. Ryzyko dotyczy niektórych tytanowych śrub. Informację mediów potwierdził później inspektor generalny Heer gen. Jörg Vollmer podczas konferencji prasowej w Strausbergu w Brandenburgii.

Decyzja oznacza tymczasowe zawieszenie lotów wszystkich wiropłatów, do czasu dokładnego przeglądu technicznego i ewentualnej wymiany wadliwych elementów. Decyzja objęła Tigery zgrupowane w 36. Pułku Śmigłowców Bojowych Kurhessen (Kampfhubschrauberregiment 36) we Fritzlar w Hesji oraz we francusko-niemieckim centrum szkolenia lotnictwa wojskowego w Le Luc w departamencie Var we Francji.

9 sierpnia zbierze się grupa ekspertów w ramach Komisji Bezpieczeństwa Lotnictwa Bundeswehry (General Flugsicherheit der Bundeswehr) i podejmie decyzję o dalszych działaniach zaradczych. Jest to istotne, gdyż podobne tytanowe śruby są również użyte w konstrukcji wirnika głównego śmigłowców transportowych NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) oraz lekkich śmigłowców szkolnych Airbus Helicopters H135, z których jeden w ostatnim czasie uległ katastrofie (Katastrofa niemieckiego H135, 2019-07-02). Z kolei NH90 wkrótce wejdą na wyposażenie marynarki wojennej (Deutsche Marine), a dowództwo formacji zdecydowało się na zakup kolejnych wiropłatów (Kolejne NH90 dla Deutsche Marine, 2019-08-02; Koniec prób NH90 Sea Lion, 2019-07-20).

Analiza
27 września europejska agencja OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement) zleciła koncernowi Airbus Helicopters przeprowadzenie analizy modernizacji mid-life upgrade (MLU) śmigłowców Tiger, pozostających na wyposażeniu sił zbrojnych Niemiec, Francji i Hiszpanii. Prace nad prototypem Tiger Mk III rozpoczną się w 2023, a modernizacja pozwoli na utrzymanie tego typu w służbie po 2050 (Airbus w programie Tiger Mk III, 2018-10-01).

Według informacji z końca 2018, z 68 łącznie zamówionych niemieckich Tigerów w służbie pozostawało 53 z nich. Jednak status pełnej gotowości operacyjnej w roku podatkowym 2018 wykazywało średnio 11 śmigłowców, co stanowi zaledwie 20% całej floty. Wcześniej wielokrotnie występowały problemy z eksploatacją tych śmigłowców w Heer. Mimo tego były intensywnie eksploatowane w misjach stabilizacyjnych poza granicami kraju. Od stycznia 2013 do lipca 2014 zostały rozmieszczone w Afganistanie, a od marca 2017 do czerwca 2018 służyły w Mali. Jeden z nich został utracony w Afryce w katastrofie z lipca 2017, w wyniku której zginęli obaj członkowie załogi. W Afganistanie wylatały 1960 h wykonując ponad 260 misji, a w Mali ponad 1000 h przy około 185 lotach. Na godzinę lotu EC665 Tiger przypadało 14,5 godz. prac konserwacyjnych przed i po misji.