Przejdź do serwisu tematycznego

5000. dostarczonych śmigłowców H-60/S-70 Black Hawk

Należąca do Lockheed Martin, amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corporation poinformowała o dostarczeniu 5000. seryjnego egzemplarza śmigłowca wielozadaniowego rodziny H-60/S-70 Black Hawk.

20 stycznia br. należąca do Lockheed Martin, amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corporation poinformowała o dostarczeniu 5000. seryjnego egzemplarza śmigłowca wielozadaniowego rodziny H-60/S-70 Black Hawk. Jubileuszowy egzemplarz, zbudowany w wersji UH-60M, trafił do największego użytkownika tej platformy, czyli amerykańskich wojsk lądowych (US Army).

Jubileuszowy 5000. seryjny egzemplarz Black Hawka, zbudowany w wersji UH-60M dla US Army / Zdjęcie: Lockheed Martin

Podczas uroczystości przekazania śmigłowca w głównym zakładzie montażowym UH-60M w Stratford w stanie Connecticut, prezes spółki Sikorsky Aircraft Corporation Paul Lemmo podkreślił, że Sikorsky jako przedsiębiorstwo zostało wykute przez Black Hawka. Dodał, że Black Hawk i jego warianty są tam, gdzie niezawodność i wydajność nie podlegają negocjacjom. Śmigłowce nadal wykazują swoją wszechstronność i gotowość dzięki najnowszym postępom technologicznym oraz bieżącym amerykańskim i globalnym inwestycjom.

Śmigłowce w wersji S-70i Black Hawk International i S-70M są montowane w należących do Lockheed Martin zakładach PZL-Mielec. Jest to największy zakład amerykańskiej spółki leżący poza terytorium USA.

Od ponad 40 lat Black Hakw wspiera żołnierzy w każdej dużej operacji, którą wykonała US Army – powiedział płk Calvin Lane, kierownik programu śmigłowców wielozadaniowych w biurze programowym PEO Aviation. Mimo że śmigłowiec jest w służbie dłużej niż większość żołnierzy, którzy obecnie użytkują, US Army planuje, że będzie w służbie jeszcze 40 lat i dłużej. I każdy, kto w jakikolwiek sposób przyczynia się do produkcji tego śmigłowca, przyczynia się bezpośrednio do zapewnienia zdolności bojowych, które chronią żołnierzy i pomagają US Army w wypełnianiu ich misji.

Jesteśmy zaangażowani we wsparcie wszystkich użytkowników H-60 i S-70 oraz oczekujemy trwałych partnerstw w ramach programu Black Hawk w nadchodzących latach – dodała Nathalie Previte, wiceprezes ds. systemów US Army i USAF w Sikorsky. Naszym priorytetem pozostaje spełnienie wymagań naszych klientów i zaspokojenie potrzeb obecnych i przyszłych jednostek operacyjnych. Dzięki niezrównanej wszechstronności i globalnej interoperacyjności śmigłowce Black Hawk nadal zwiększają bezpieczeństwo XXI wieku.

Obecnie, US Army we współpracy z Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) prowadzi testy autonomicznego śmigłowca UH-60A, wykorzystującego system wspomagający pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) oraz opracowane przez Sikorsky oprogramowanie MATRIX, które ma być następcą układu sterowania fly-by-wire (Bezzałogowy Black Hawk po raz pierwszy z ładunkiem).

Następcą śmigłowców UH-60 w US Army, w ramach programu FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią FVL-M (Future Vertical Lift – Medium) ma być zmiennowirnikowiec bazujący na V-280 Valor, opracowywany przez spółkę Bell Textron (Zmiennowirnikowiec Bell V-280 Valor następcą Black Hawka).

Według danych z raportu World Air Forces 2023, na początku br. w aktywnej służbie w siłach zbrojnych pozostawały 3962 egzemplarze rodziny śmigłowców H-60/S-70 i stanowiły około 20% wszystkich wiropłatów klasy wielozadaniowej i uderzeniowej użytkowanych na całym świecie.

Użytkownicy wojskowi:

Cywilni/rządowi użytkownicy:

Źródło: Lockheed Martin

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X