20 stycznia br. należąca do Lockheed Martin, amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corporation poinformowała o dostarczeniu 5000. seryjnego egzemplarza śmigłowca wielozadaniowego rodziny H-60/S-70 Black Hawk. Jubileuszowy egzemplarz, zbudowany w wersji UH-60M, trafił do największego użytkownika tej platformy, czyli amerykańskich wojsk lądowych (US Army).
Jubileuszowy 5000. seryjny egzemplarz Black Hawka, zbudowany w wersji UH-60M dla US Army / Zdjęcie: Lockheed Martin
Podczas uroczystości przekazania śmigłowca w głównym zakładzie montażowym UH-60M w Stratford w stanie Connecticut, prezes spółki Sikorsky Aircraft Corporation Paul Lemmo podkreślił, że Sikorsky jako przedsiębiorstwo zostało wykute przez Black Hawka. Dodał, że Black Hawk i jego warianty są tam, gdzie niezawodność i wydajność nie podlegają negocjacjom. Śmigłowce nadal wykazują swoją wszechstronność i gotowość dzięki najnowszym postępom technologicznym oraz bieżącym amerykańskim i globalnym inwestycjom.
Śmigłowce w wersji S-70i Black Hawk International i S-70M są montowane w należących do Lockheed Martin zakładach PZL-Mielec. Jest to największy zakład amerykańskiej spółki leżący poza terytorium USA.
Od ponad 40 lat Black Hakw wspiera żołnierzy w każdej dużej operacji, którą wykonała US Army – powiedział płk Calvin Lane, kierownik programu śmigłowców wielozadaniowych w biurze programowym PEO Aviation. Mimo że śmigłowiec jest w służbie dłużej niż większość żołnierzy, którzy obecnie użytkują, US Army planuje, że będzie w służbie jeszcze 40 lat i dłużej. I każdy, kto w jakikolwiek sposób przyczynia się do produkcji tego śmigłowca, przyczynia się bezpośrednio do zapewnienia zdolności bojowych, które chronią żołnierzy i pomagają US Army w wypełnianiu ich misji.
Jesteśmy zaangażowani we wsparcie wszystkich użytkowników H-60 i S-70 oraz oczekujemy trwałych partnerstw w ramach programu Black Hawk w nadchodzących latach – dodała Nathalie Previte, wiceprezes ds. systemów US Army i USAF w Sikorsky. Naszym priorytetem pozostaje spełnienie wymagań naszych klientów i zaspokojenie potrzeb obecnych i przyszłych jednostek operacyjnych. Dzięki niezrównanej wszechstronności i globalnej interoperacyjności śmigłowce Black Hawk nadal zwiększają bezpieczeństwo XXI wieku.
Obecnie, US Army we współpracy z Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) prowadzi testy autonomicznego śmigłowca UH-60A, wykorzystującego system wspomagający pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) oraz opracowane przez Sikorsky oprogramowanie MATRIX, które ma być następcą układu sterowania fly-by-wire (Bezzałogowy Black Hawk po raz pierwszy z ładunkiem).
Następcą śmigłowców UH-60 w US Army, w ramach programu FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią FVL-M (Future Vertical Lift – Medium) ma być zmiennowirnikowiec bazujący na V-280 Valor, opracowywany przez spółkę Bell Textron (Zmiennowirnikowiec Bell V-280 Valor następcą Black Hawka).
Według danych z raportu World Air Forces 2023, na początku br. w aktywnej służbie w siłach zbrojnych pozostawały 3962 egzemplarze rodziny śmigłowców H-60/S-70 i stanowiły około 20% wszystkich wiropłatów klasy wielozadaniowej i uderzeniowej użytkowanych na całym świecie.
Użytkownicy wojskowi:
- Australia (23 MH-60R + 12 zamówionych, 40 zamówionych UH-60M) (Australia kupuje 40 śmigłowców UH-60M Black Hawk, Więcej Seahawków dla Australii);
- Austria (9 S-70A + 3 zamówione);
- Arabia Saudyjska (79 HH/UH-60L/M i MH-60R + 205 zamówionych);
- Bahrajn (8 UH-60M);
- Brazylia (20 UH-60L/M + 6 zamówionych);
- Chile (6 S-70i) (Dostawy mieleckich S-70i dla Chile);
- Chorwacja (2 UH-60M + 2 zamówione) (Chorwacja odbiera dwa UH-60M);
- Dania (9 MH-60R);
- Egipt (2 UH-60M);
- Filipiny (15 S-70i + 32 zamówione, 1 S-70A-5) (Umowa na 32 Black Hawki dla Filipin sygnowana);
- Grecja (11 S-70B-6 + 7 zamówionych MH-60R) (Pierwszy grecki MH-60R Seahawk);
- Hiszpania (14 SH-60B/F i MH-60R + 8 zamówionych);
- Izrael (48 UH-60A);
- Japonia (218 UH-60J/JA i SH-60J/K + 22 zamówione);
- Jordania (30 UH-60A/L/M) (Królewski UH-60M do Jordanii);
- Kazachstan (16 UH-60M + 7 zamówionych);
- Kolumbia (75 AH/MH/UH-60L i S-70i);
- Korea Południowa (130 UH/HH-60L/P i MH-60R + 12 zamówionych) (Produkcja Seahawków dla Korei);
- Indie (2 MH-60R + 22 zamówione) (Indie odebrały pierwsze dwa MH-60R);
- Litwa (6 zamówionych UH-60M) (Zgoda na UH-60M dla Litwy);
- Łotwa (2 UH-60M + 2 zamówione) (Łotwa odebrała pierwsze Black Hawki);
- Meksyk (7 UH-60M);
- Polska (4 S-70i + 4 zamówione) (Umowa na kolejne Black Hawki dla Wojsk Specjalnych);
- Singapur (7 S-70);
- Słowacja (9 UH-60M) (Koniec dostaw UH-60M dla Słowacji);
- Szwecja (15 UH-60M);
- Tajwan (61 UH-60M i MH-60R + 12 zamówionych) (Tajwan bliżej MH-60R);
- Tajlandia (19 UH-60L/M i MH-60S + 4 zamówione);
- Tunezja (8 UH-60M);
- Turcja (24 S-70 + 109 zamówionych S-70i/T-70);
- Uganda (4 H/UH-60A);
- USA (2908 HH-60G/U/W, MH-60G, EH/HH/MH-60, UH-60L/M/V, MH-60S/R + 401 zamówionych);
- Zjednoczone Emiraty Arabskie (80 UH-60L/M).
Cywilni/rządowi użytkownicy:
- Arabia Saudyjska (3 S-70i + 12 zamówionych);
- Indonezja;
- Kolumbia (19 UH-60A/L);
- Meksyk;
- Polska (3 S-70i + 2 zamówione) (Dwa kolejne S-70i Black Hawk dla Policji);
- Rumunia (6 zamówionych + 6 planowanych S-70M) (Oblot pierwszego rumuńskiego S-70M Black Hawk);
- Turcja;
- USA.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.