10 lutego br. amerykańska spółka Honeywell Aerospace została wybrana przez Lockheed Martin i Boeing jako dostawca silników turbowałowych do prototypów śmigłowca wielozadaniowego Defiant X, oferowanego w programie amerykańskich wojsk lądowych (US Army) o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium), mającego wyłonić następcę rodziny UH-60M Black Hawk.
Amerykańska spóła Honeywell Aerospace została wybrana przez Lockheed Martin i Boeing jako dostawca silników turbowałowych do prototypów śmigłowca wielozadaniowego Defiant X / Grafika: Lockheed Martin
Zgodnie z informacją, oferowany przez konsorcjum Sikorsky-Boeing śmigłowiec ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym Defiant-X ma być napędzany dwoma najnowszymi silnikami turbowałowymi HTS7500, które są o 42% mocniejsze od silnika T55-GA-714A z rodziny silników T55 (wcześniej oznaczonych jako Lycoming LTC-4), napędzających ciężkie śmigłowce transportowe CH-47/MH-47 Chinook.
Mimo, że HTS7500 bazuje na architekturze T55, to charakteryzuje się także mniejszą masą, zmodernizowanym układem sterowania i mniejszym o 18% spalaniem. Nowy silnik ma 130 cm długości (51,2 cala) i 81,8 cm średnicy (32,2 cala) oraz moc rzędu 7500 KM przy 15 tys. obrotach.
Dave Marinick, prezes działu ds. silników i układów napędowych w Honeywell Aerospace, powiedział:
Ten silnik opiera się na sprawdzonej w boju architekturze T55, ale HTS7500 przenosi osiągi, niezawodność i wydajność napędu na zupełnie nowy poziom. Silnik jest strukturalnie podobny, co jest świetną wiadomością dla obsługi technicznej działającej w terenie, ponieważ może ona korzystać z obecnych narzędzi i szkoleń. Jednak jeśli chodzi o osiągi, HTS7500 jest mocniejszy niż T55-GA-714A i ma najniższą masę całkowitą w porównaniu z innymi silnikami w swojej klasie mocy.
Ricky Freeman, prezes działu obrony i przestrzeni kosmicznej Honeywell Aerospace, dodał:
Jesteśmy zaangażowani w koncentrację armii amerykańskiej na modernizacji i operacjach wielodomenowych, a wybór najnowszej technologii silników Honeywell dla Defiant X jest dowodem tego zaangażowania. HTS7500 sprawdzi się dla zespołu Lockheed Martin Sikorsky-Boeing i US Army. Cieszymy się, że możemy odegrać naszą rolę w przyszłości wiropłatów dla naszego klienta wojskowego i zespołu przemysłowego Defiant X.
Silnik turbowałowy HTS7500 wywodzi się z rodziny T55, napędzającej Chinooki, ale charakteryzuje się lepszymi osiągami / Zdjęcie: Honeywell Aerospace
Koncepcja śmigłowca Defiant X została ujawniona 25 stycznia 2021. Ma bazować na testowanym demonstratorze technologii SB>1 Defiant, napędzanym dwoma silnikami T55. Ma być zdolny do transportu 12 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub 1669 kg ładunku użytecznego (wymóg programu FLRAA to 4080 kg). Kompozytowy, sztywny wirnik główny ma zapewniać lepszą zwrotność i manewrowość (wraz ze śmigłem pchającym), a wykonany z podobnego materiału kadłub redukować wibracje podczas lotu i być odporny na korozję w trudnych warunkach (Defiant X w programie FLRAA).
W lipcu ub. r. SB>1 Defiant zademonstrował zdolności podnoszenia ładunku o masie 2404 kg (wymóg w programie FLRAA to 9979 kg), a wcześniej w maju osiągnął prędkość maksymalną 426 km/h w locie poziomym (Próby udźwigu SB>1 Defiant).
Konkurentem w programie FLRAA jest spółka Bell Textron, która na potrzeby inicjatywy testowała zmiennowirnikowiec V-280 Valor, który osiągnął prędkość maksymalną 565 km/h i zrealizowano próby podnoszenia ładunków (o nieujawnionej masie). Oferent ma zostać wskazany w bieżącym roku, tak aby rozpoczęcie dostaw seryjnych statków powietrznych nastąpiło od 2026, a cztery lata później ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej. Co ciekawe, programem FLRAA zainteresowane wstępnie są Włochy i Wielka Brytania (FLRAA: Koszty eksploatacji następcy Black Hawka).