30 czerwca amerykańska spółka Boeing poinformowała o dostawie 2500. śmigłowca uderzeniowego AH-64 Apache. Wiropłat w najnowszej wersji AH-64E Apache Guardian trafił do amerykańskich wojsk lądowych (US Army), które są ich głównym użytkownikiem na świecie.
 AH-64 debiutowały podczas interwencji wojskowej USA w Panamie w 1989, a następnie brały udział w I wojnie w Zatoce Perskiej. Następnie US Army wykorzystywała je podczas konfliktów w Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Iraku i Afganistanie. Izrael wykorzystał swoje wiropłaty w Libanie i Strefie Gazy, a Wielka Brytania i Niderlandy w Afganistanie, Iraku czy obecnie w Mali / Zdjęcie: US Army

AH-64 debiutowały podczas interwencji wojskowej USA w Panamie w 1989, a następnie brały udział w I wojnie w Zatoce Perskiej. Następnie US Army wykorzystywała je podczas konfliktów w Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Iraku i Afganistanie. Izrael wykorzystał swoje wiropłaty w Libanie i Strefie Gazy, a Wielka Brytania i Niderlandy w Afganistanie, Iraku czy obecnie w Mali / Zdjęcie: US Army

Apache, opracowany przez Hughes Helicopters, został oblatany 30 września 1975 i wybrany przez US Army w październiku 1978 w ramach programu Advanced Attack Helicopter (AAH) na następcę Ah-1 Cobra. Pierwszy produkcyjny model, AH-64A (Block I) opuścił linię produkcyjną zakładów McDonnell Douglas (1 sierpnia 1997 weszły w skład Boeinga) 30 września 1983. Wiropłat przekazano US Army w styczniu 1984. Łącznie dostarczono 937 wiropłatów tej wersji. Po przejęciu spółki przez Boeinga, rozpoczęto produkcję zmodernizowanego AH-64D Apache Longbow (Block II), która trwała do 2013 (ponad 1000 egzemplarzy). Dwa lata wcześniej rozpoczęto produkcję najnowszej wersji AH-64E Apache Guardian (Block III), której pięćsetny egzemplarz dostarczono w kwietniu br. Produkcja została zakontraktowana do 2028 roku.

Obecnie śmigłowce tego typu są na wyposażeniu sił zbrojnych 17 państw: Arabii Saudyjskiej, Egiptu, Grecji, Indii, Indonezji, Izraela, Japonii, Kataru, Korei Płd., Kuwejtu, Kataru, Niderlandów, Singapuru, Tajwanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i USA. 

Najnowszym użytkownikiem AH-64E Apache Guardian będzie Maroko, które zamówiło w ubiegłym tygodniu 24 wiropłaty tego typu. Wcześniej, 19 maja swój pierwszy z 50 egzemplarzy, powstających poprzez modernizację wersji D, odebrała Wielka Brytania. Z kolei 7 maja zgodę na modernizację swoich 43 AH-64D do wersji E otrzymał Egipt (Umowa na marokańskie AH-64E, 2020-06-26; Pierwszy brytyjski AH-64E, 2020-05-21; Egipt zmodernizuje AH-64D, 2020-05-08).

Sześć śmigłowców zostały ostatnio zaoferowanych na Filipiny, natomiast ewentualnym zakupem nieokreślonej ich liczby zainteresowane są Niemcy. Do sukcesów Boeinga w bieżącym roku należy również zaliczyć sprzedaż kolejnych sześciu wiropłatów dla Indii (do 22 wcześniej zamówionych) czy zainteresowanie ich zakupem sąsiedniego Bangladeszu (AH-64E i AH-1Z oferowane Filipinom, 2020-05-01; Niemcy zainteresowane AH-64E, 2020-03-28; Indie kupiły kolejne amerykańskie śmigłowce, 2020-02-26; Bangladesz zainteresowany AH-64E, 2020-02-02).

Apache Guardian są obecnie oferowane Australii w programie LAND 4503 Phase 1 ARH Replacement Program jako następcy 22 śmigłowców uderzeniowo-rozpoznawczych EC665 Tiger ARH, a dodatkowe 24 egzemplarze zamówił Katar (Następca dla australijskich Tigerów, 2019-07-11; Pierwszy Guardian dla Kataru, 2019-03-16). Wśród potencjalnych zainteresowanych państw należy wymienić Polskę, która w ramach programu Kruk poszukuje następców Mi-24D/W.