19 marca 2018 Stany Zjednoczone zaproponowały rządowi Republiki Chińskiej użyczenie myśliwców przewagi powietrznej F-15 C/D. Taka umowa może być traktowana, jako rozwiązanie pomostowe przed zakupem docelowego samolotu bojowego – F-35B Lightning II.

Używane F-15C/D mogą pochodzić ze składu 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji (AMARG), gdzie zakonserwowano 105 egzemplarzy, wycofanych ze służby /Zdjęcie: USAF

Używane F-15C/D mogą pochodzić ze składu 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji (AMARG), gdzie zakonserwowano 105 egzemplarzy, wycofanych ze służby /Zdjęcie: USAF

Według Amerykanów, zakup zmodernizowanych F-15 2040C (bazujący na F-15 Silent Eagle dla Korei Południowej) przekroczyłby możliwości finansowe Tajwanu. Mógłby również spowodować dodatkowe napięcia w relacjach z Chińską Republiką Ludową. Dlatego USA zaproponowały sojusznikom rozwiązanie pomostowe poprzedzające zakup F-35B, czyli docelowego samolotu bojowego Wojsk Lotniczych Republiki Chińskiej (ROCAF).

Tajwańczycy mieliby otrzymać używane F-15C/D, które zostałyby zmodernizowane do standardu MLU (Mid-Life Upgrade) wraz z nowym komputerem misji, awioniką i radarem. Tajwańskie wojska lotnicze są również zainteresowane instalacją radarów pokładowych AN/APG-63V3 z funkcją aktywnego skanowania elektronicznego, lecz do tego jest potrzebna zgoda Departamentu Stanu.

Wcześniej rząd w Tajpej odrzucił możliwość zakupu F/A-18 Hornet. Wypożyczone samoloty maja pozwolić ROCAF na utrzymanie przeciwwagi dla coraz nowocześniejszego parku maszynowego Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF).

Jeżeli propozycja USA doszłaby do skutku nie byłaby to pierwsza tego typu transakcja pomiędzy dwoma państwami. W 1995 Tajwan wydzierżawił od USAF na trzy lata 40 nieuzbrojonych ponaddźwiękowych samolotów szkolno-treningowych T-38A Talon. W przypadku pozyskania F-15C/D MLU dowództwo ROCAF mogłoby wycofać ze służby przestarzałe F/RF-5E/F i część starszych F-CK-1A/C.

Nie jest jasne skąd miałyby pochodzić wypożyczone F-15C/D, ale 105 egzemplarzy, wycofanych ze służby w USAF, znajduje się obecnie pod zarządem 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, AMARG) na terenie bazy sił powietrznych Davis-Monthan opodal Tucson w Arizonie.

Analiza
W 2011 z powodu sprzeciwu Chin nastąpiło fiasko rozmów tajwańsko-amerykańskich dotyczących kupna 66 egzemplarzy myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Block 52+. W styczniu 2016 pojawiła się informacja, że wycofywane z wyposażenia Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) myśliwce pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier II mogłyby zostać zaoferowane Tajwanowi w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Republika Chińska odrzuciła tę propozycję z uwagi na stan techniczny samolotów.

W styczniu 2017 rozpoczął się program remontów, należących do ROCAF F-16A/B o kryptonimie Phoenix Rising. Samoloty mają zostać zmodernizowane za 110 mld dolarów tajwańskich (11,97 mld zł) do najnowszego standardu F-16V. Prace mają objąć 25-28 myśliwców rocznie i zakończyć się w 2023. 

2 stycznia 2018 poinformowano, że zgodnie z raportem na temat bezpieczeństwa narodowego, przygotowanego przez Ministerstwo Obrony Tajwanu, podjęto decyzję o zakupie precyzyjnych lotniczych pocisków powietrze-ziemia klasy stand-off AGM-84K, SLAM-ER i AGM-158 JASSM z przeznaczeniem dla F-16V.

Na początku kwietnia 2017 pojawiły się doniesienia, że USA rozważają zaoferowanie Tajwanowi najnowszych F-35 Lightning II w ramach szerszego pakietu uzbrojenia (w jego skład miałby też wejść zaawansowany system obrony przeciwrakietowej). W latach 2010-2015 USA trzykrotnie dostarczyły Tajwanowi uzbrojenie za równowartość 14 mld USD (48,4 mld zł). Tajpej jest zainteresowane F-35B Lightning II w wersji krótkiego startu i lądowania.