20 maja amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż 18 ciężkich torped Raytheon Mark 48 Mod. 6 AT (Advanced Technology) do Republiki Chińskiej (Tajwanu). Maksymalna szacowana wartość pakietu to 180 mln USD (749,14 mln zł). Torpedy tego typu wcześniej już trafiły na uzbrojenie marynarki wojennej (Zhōnghuá Mínguó Hǎijūn).
Torpedy Mark 48 Mod. 6 AT weszły na uzbrojenie US Navy w 1997. Są produkowane przez Raytheon Technologies, ale w latach 2000. zostały zmodernizowane przez Lockheed Martin / Grafika: Raytheon Technologies
Oprócz samych torped, wyceniony pakiet obejmuje części zamienne, wsparcie techniczne, kontenery transportowe, dokumentację techniczną, obsługę techniczną i szkolenie personelu. Zgodnie z informacja agencji DSCA, uzbrojenie ma trafić na wyposażenie okrętów podwodnych marynarki wojennej Republiki Chińskiej. Co istotne, nie będą to fabrycznie nowe torpedy, które produkuje spółka Raytheon Technologies, a uzbrojenie pochodzące z magazynów amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) (Tajwan buduje korwety i stawiacze min, 2019-05-25).
Torpedy Mark 48 Mod. 6 weszły na uzbrojenie US Navy w 1997 (nowsze są jedynie Mark 48 Mod. 7, dostarczane od 2006 przez Lockheed Martin). Mają po 5,79 m długości, 533 mm średnicy i masę 1662 kg (z czego 292,5 kg to masa głowicy bojowej o równowartości mocy 540 kg TNT). Oficjalne osiągi uzbrojenia to ponad 8000 m zasięgu, prędkość 30 w., maksymalna głębokość działania 365 m. W rzeczywistości parametry te są prawdopodobnie zaniżone. Mod. 6 otrzymały ulepszony napęd, system kierowania i sterowania. Na eksport zostały dostarczone po raz pierwszy w 2011 i są na wyposażeniu marynarek wojennych Brazylii i Turcji.
Analiza
Tajwan zabiegał o zakup torped Mark 48 Mod. 6 AT od dłuższego czasu i we wrześniu 2016 miało dojść do porozumienia w tej sprawie. Jednak formalna zgoda nastąpiła w czerwcu 2017. W sierpniu 2018 Raytheon otrzymał zlecenie od dowództwa NAVSEA (Naval Sea Systems Command) o wartości 60 mln USD (250 mln zł) na dostawę nieujawnionej liczby torped Mark 48 Mod. 6 AT. Dostawy miały zostać zrealizowane do 2020.
Flota podwodna Zhōnghuá Mínguó Hǎijūn składa się czterech okrętów podwodnych. Dwa reprezentują typ Chien Lung: ROCS Hai Hu (SS-794) i Hai Lung (SS-793). Zostały zbudowane w Niderlandach i dostarczone w latach 1987-1988 jako zmodyfikowany typ Zwaardvis, w oparciu o amerykański typ Barbel. To na ich wyposażenie wejdą potencjalnie nowe torpedy.
Pozostała para to jednostki szkolne typu Hai Shih (ex-amerykański typ Tench): Hai Shih (SS-791), czyli ex-USS Cutlass (SS-478) i Hai Pao (SS-792), czyli ex-USS Tusk (SS-426; zmodernizowany podtyp Balao). Zostały odkupione od USA w 1973 i pozostają najstarszymi okrętami podwodnymi w aktywnej służbie na świecie (w służbie US Navy były od 1946-1947) (Tajwan wcieli dwie fregaty OHP, 2018-10-03).
21 marca 2017 rozpoczęto również program budowy ośmiu okrętów podwodnych nowej generacji. Początkowo zakładano, że powstaną dzięki siłom krajowego przemysłu stoczniowego, ale według najnowszych doniesień medialnych mają powstać w kooperacji z nieujawnionym przedsiębiorstwem stoczniowym z Europy (w grę wchodzą Saab, TKMS i Naval Group), a także zabiega się o wsparcie USA i Japonii. Budowa pierwszego miała rozpocząć się w 2020, a wejście do służby w 2026, jednak dotąd nie osiągnięto porozumienia z żadnym partnerem zagranicznym.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.