Ministerstwo Obrony Łotwy rozpoczęło drugi etap postępowania na dostawy lekkich i średnich pojazdów opancerzonych w układzie 4×4. Spodziewane jest, że będzie to największa umowa wojskowa podpisana przez to państwo w 2018.

Do drugiego etapu postępowania na lekkie i średnie pojazdy opancerzone dla łotewskich sił zbrojnych zakwalifikowano cztery oferty. Na górze od lewej: GTP 4×4 i HMMWV M1167. Na dole od lewej: Cobra i Marauder LAV. / Zdjęcia: Sisu Auto, AM General, Otokar, Paramount Group

Do drugiego etapu postępowania na lekkie i średnie pojazdy opancerzone dla łotewskich sił zbrojnych zakwalifikowano cztery oferty. Na górze od lewej: GTP 4×4 i HMMWV M1167. Na dole od lewej: Cobra i Marauder LAV. / Zdjęcia: Sisu Auto, AM General, Otokar, Paramount Group

Pierwszy etap postępowania zakończył się w lutym 2018. Łotwie złożono 12 ofert, z których zakwalifikowano siedem. Ministerstwo Obrony odrzuciło następnie propozycje amerykańskiego Oshkosh Defense, izraelskiego Israel Aerospace Industries i łotewskiego AS UPB ponieważ nie dotrzymały one terminu nadesłania szczegółowych propozycji.

Do drugiego etapu zakwalifikowano fińską spółkę Sisu Auto, turecką Otokar, amerykańską AM General i południowoafrykańską Paramount Group. Wybrane podmioty złożyły szczegółowe oferty i zgłosiły wozy do prób terenowych. Komitet Ministerstwa Obrony ds. Zamówień ma rozpocząć analizy propozycji, aby sprawdzić czy są zgodne z wymaganiami operacyjnymi Łotewskich Narodowych Sił Zbrojnych. Od 14 do 18 maja trwały próby terenowe wozów na Łotwie.

Pojazdy mają odgrywać istotną rolę w projektach rozwoju artylerii i obrony przeciwlotniczej oraz zapewnienia transportu dla pododdziałów Gwardii Narodowej. Podstawowym wymaganiem jest możliwość transportu żołnierzy i ładunków oraz dostosowanie do roli wozów dowodzenia i łączności oraz ewakuacji medycznej. Pojazdy mają mieć odpowiedni poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej. Wozy mają charakteryzować się możliwością zamocowania różnych systemów uzbrojenia.

Po analizie technicznej rozpoczną się negocjacje cenowe. W 2018 Łotysze planują wydać na modernizację techniczną sił zbrojnych 220,27 mln EUR (944,19 mln zł) z budżetu na obronę wynoszącego 576,34 mln EUR (2,47 mld zł) (Łotewskie zakupy w 2018, 2018-02-24).

Analiza
Sisu Auto zaproponowało kołowy transporter opancerzony GTP 4×4. Pojazd ma modułową konstrukcję, niezależny systemem zawieszenia i ładowność do 4,5 t. Premiera pojazdu odbyła się podczas wystawy Auto 2018 w Rydze w kwietniu (Prezentacja Sisu GTP 4×4, 2018-04-23).

AM General oferuje swój flagowy produkt: HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Nie ujawniono, który wariant zaoferowano, mogą to być różne wersje, w zależności od wymaganych zadań.

Turecki Otokar zaoferował wóz Cobra pierwszej generacji, produkowany od 1997. Wiele jego podzespołów pochodzi z HMMWV, a podwozie ma dno w kształcie litery V. Pojazdy są używane przez siły zbrojne Azerbejdżanu, Algierii, Bahrajnu, Bangladeszu, Czarnogóry, Gruzji, Kazachstanu, Kosowa, Malediwów, Mauretanii, Macedonii, Nigerii, Pakistanu, Słowenii, Syrii (pojazdy zdobyczne), Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz sił rozjemczych ONZ.

Ostatnią, zakwalifikowaną ofertą jest południowoafrykański Paramount Group Marauder LAV, ujawniony w 2007. Pojazd o ładowności 4,5  t ma ochronę przeciwminową na 3. poziomie STANAG 4569 (odpowiednik wybuchu równoważnika 14 kg trotylu, w tym 8 kg trotylu pod dnem). Marauder LAV ma 2-osobową załogę i może przewozić do 8 żołnierzy desantu. Wóz oferowany jest w trzech wariantach: transportera opancerzonego, pojazdu ewakuacji medycznej i wsparcia ogniowego. Pojazd trafił do wojsk Algierii, Azerbejdżanu, Jordanii, Konga, Malawi, Omanu, Singapuru i Zambii.