Podczas odbywającej się w dniach 6-8 kwietnia międzynarodowej wystawy Auto 2018 w Rydze, fińska spółka Sisu Auto (specjalizująca się w produkcji m.in. samochodów ciężarowych) zaprezentowała kołowy transporter opancerzony GTP 4×4.

Sisu GTP 4×4 został wyposażony w niezależny system zawieszenia i blokady mechanizmu różnicowego w każdym kole do operowania w trudnym terenie

Sisu GTP 4×4 został wyposażony w niezależny system zawieszenia i blokady mechanizmu różnicowego w każdym kole do operowania w trudnym terenie

Sisu GTP 4×4 został wyposażony w niezależny system zawieszenia i blokady mechanizmu różnicowego w każdym kole, mające mu zapewnić dobrą mobilność w trudnym terenie. Ładowność pojazdu w warunkach terenowych, w zależności od wybranego poziomu ochrony balistycznej, wynosi do 4500 kg.

2. Modułowość konstrukcji ramy, podwozia i zabudowy zapewnia przekształcenie wersji podstawowej Sisu GTP 4×4 w wiele wariantów dla różnych zastosowań / Zdjęcia i film: Sisu Auto

2. Modułowość konstrukcji ramy, podwozia i zabudowy zapewnia przekształcenie wersji podstawowej Sisu GTP 4×4 w wiele wariantów dla różnych zastosowań / Zdjęcia i film: Sisu Auto

Możliwość oddzielenia ramy i podwozia od nadwozia pozwala na zabudowę wielu wariantów specjalistycznych a także ułatwia konserwację w warunkach terenowych. Modułowość konstrukcji może obniżyć koszty eksploatacyjne pojazdu i zwiększyć potencjał modernizacyjny w przyszłości. Pozwala na zwiększenie poziomu ochrony za pomocą dodatkowego zestawu opancerzenia.

Jak informuje producent, oprócz wersji podstawowej transportera opancerzonego, przyszły użytkownik będzie mógł dostosować pojazd do rozwiązań specjalistycznych, przekształcając go w wóz dowodzenia i łączności lub, mobilną stację radarową. Ma istnieć możliwość posadowienia na GTP 4×4 zestawów obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu, lekkich systemów rakietowych lub artyleryjskich (w tym moździerzy).

Prezentacja GTP 4×4 właśnie w Rydze nie była przypadkowa. W 2018 spodziewane jest sfinalizowanie kontraktu na zakup lekkich pojazdów opancerzonych. Będzie to największa umowa w tegorocznym budżecie obronnym Łotwy, a fiński producent jest jednym z głównych oferentów (Łotewskie zakupy w 2018, 2018-02-24).

Analiza
Sisu Auto ma bogate doświadczenie w zakresie projektowania i budowy kołowych transporterów opancerzonych z rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 czy opancerzonych samochodów ciężarowych E13TP 8×8 i 10×10 oraz A2045 HMTV. Pojazdy fińskiej spółki wykorzystują siły pokojowe ONZ w Libanie, wojska międzynarodowej koalicji NATO w Afganistanie, a także przez siły zbrojne Finlandii, Szwecji, Norwegii, Holandii i Irlandii. W grudniu 1993 Wojsko Polskie wypożyczyło pięć norweskich XA-180 na potrzeby batalionu sił rozjemczych na Wzgórzach Golan. Parametry techniczne GTP 4×4 mają zdecydowanie przekraczać możliwości wcześniejszych generacji transporterów.