17 kwietnia br. Ministerstwo Obrony Narodowej Chile poinformowało o rozpoczęciu postępowania, które ma wyłonić dostawcę 14 śmigłowców wielozadaniowych, które zastąpią w wojskach lotniczych (Fuerza Aérea de Chile, FACh) wiropłaty Bell UH-1H Iroquois. Potwierdzono tym samym doniesienia medialne z 7 kwietnia br.
Chile użytkują obecnie 6 śmigłowców wielozadaniowych MH-60M (S-70i Black Hawk International), zamówionych w 2016 i wyprodukowanych w PZL Mielec / Zdjęcie: Lockheed Martin
Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami, dowództwo FACh otrzymało w lutym br. zgodę resortu obrony na rozpoczęcie programu następcy 10 lekkich śmigłowców UH-1N, użytkowanych od 1966 (sukcesywnie wycofywanych: od 2018 skreślono ze stanu 4 śmigłowce, a gotowość operacyjna wynosi tylko 50%). W tym celu wysłano zapytania o informacje (Request For Information, RFI) do nieujawnionych producentów śmigłowców. O planach pozyskania następców dla Iroquois informowały już w czerwcu 2021 lokalne media (Brytyjskie E-3D Sentry AEW.Mk 1 dla Chile).
Chile chciałoby rozpoczęcia dostaw jeszcze w drugiej połowie bieżącego roku, co nie wyklucza możliwości zakupu używanych wiropłatów. Do zadań następców UH-1N mają należeć misje transportowe, poszukiwawczo-ratownicze w dzień i w nocy i ewakuacji medycznej na rzecz sił zbrojnych i innych instytucji publicznych oraz misji humanitarnych. Śmigłowce muszą dysponować awioniką glass cockpit, oświetleniem kompatybilnym z goglami noktowizyjnymi pilotów, zewnętrznym hakiem załadunkowym i wciągarką o ładowności 200 kg oraz muszą mieć możliwość operowania w górach. Będą użytkowane przez 9. Grupę Lotniczą (Grupo de Aviación Nº9), w ramach II Brygady Lotniczej (II Brigada Aérea).
Przypomnijmy, że od sierpnia do października 2018 Chile odebrało 6 śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International, zamówionych 7 grudnia 2016 i wyprodukowanych w zakładach spółki PZL Mielec. Otrzymały one lokalne oznaczenie MH-60M Black Hawk i służą razem z UH-1N w bazie lotniczej Pudahuel w Santiago. Ich uzupełnieniem jest 15 Bell 412, wprowadzonych do służby w 2009 (5000. dostarczonych śmigłowców H-60/S-70 Black Hawk).
Nie można zatem wykluczyć, że RFI zostało wysłane do Lockheed Martin w celu kontynuacji pozyskiwania Black Hawków produkowanych w Polsce. Byłyby to kolejne zamówienia na te wiropłaty w ostatnich kilkunastu miesiącach, po zakupie dwóch kolejnych przez polską Policję oraz czterech następnych dla Wojsk Specjalnych, sześciu z dwunastu planowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Rumunii czy trzydziestu dwóch kolejnych dla wojsk lotniczych Filipin (i być może szesnastu następnych, zgodnie z doniesieniami medialnymi z 10 września ub. r.).