14 kwietnia włoska spółka Leonardo poinformowała, że otrzymała zamówienie od amerykańskiej spółki Boeing na dostawę radiostacji definiowanych programowo SWave Airborne SDR SRT-800 na potrzeby modernizacji natowskich samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej E-3A Sentry AWACS.

Dwie Eskadry NATO (Flying Squadron 1 i Flying Squadron 2), stacjonujące w niemieckim Geilenkirchen, złożone z 14 samolotów E-3A Sentry, są pierwszą międzynarodową jednostką podlegającą dowództwu Sojuszu, począwszy od stycznia 1982 roku / Zdjęcie: NATO

W ramach porozumienia, Leonardo zintegruje radiostacje z systemami misji samolotów. Dzięki temu, że są to urządzenia programowalne, w razie konieczności mogą zostać przekonfigurowane poprzez aktualizację oprogramowania, bez ingerencji sprzętowej. Są one zgodne ze standardem architektury oprogramowania SCA (Software Communications Architecture) (E-7 Wedgetail jako następca E-3 Sentry w USAF?).

Modernizacja 14 samolotów E-3A Sentry AWACS odbywa się na podstawie umowy o wartości ok. 1 mld USD pomiędzy spółką Boeing International a agencją NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation) w ramach programu FLEP (Final Lifetime Extension Programme).

Prace obejmują zmodernizowanie urządzeń i oprogramowania systemu misji samolotów, w tym nowych procesorów anteny systemu wsparcia elektronicznego ESM. Nie przewiduje się wymiany radaru AN/SPY-2. Pozwolą one na utrzymanie samolotów w linii do co najmniej 2035 roku, do czasu wprowadzenia następcy, którym może zostać potencjalnie E-7 Wedgetail (NATO modernizuje AWACS, NATO szuka następcy AWACS).

Radiostacje SWave Airborne SDR SRT-800 są oferowane odbiorcom wojskowym, jak i cywilnym, i charakteryzują się niewielkimi rozmiarami, masą i zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Mogą być integrowane zarówno z samolotami, jak i ze śmigłowcami, załogowymi i bezzałogowymi / Zdjęcie: Leonardo

Jak podkreśla Leonardo, radiostacje SWave Airborne SDR SRT-800 (SDR, Software Defined Radio) zapewnią załogom samolotów bezpieczną i szyfrowaną łączność głosową i wymianę informacji z innymi statkami powietrznymi i centrami dowodzenia na ziemi oraz odporność na ataki cybernetyczne.

W przypadku E-3A, pojedyncze radiostacje zastąpią szereg urządzeń, dotychczas wykorzystywanych na ich pokładach, w tym radiostacje VHF/UHF, system łączności satelitarnej (SATCOM), radiostacje jednokanałowe SINCGARS (Single Channel Ground and Airborne Radio System) i urządzenia kryptograficzne.