20 kwietnia agencja prasowa Bloomberg poinformowała, że ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii porozumiało się z Departamentem Obrony USA w sprawie zakupu 14 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook o wydłużonym zasięgu (Extended Range), w ramach procedury Foreign Military Sales (FMS). Rząd w Londynie otrzymał zgodę na ich zakup 19 października 2018. Użytkownikiem śmigłowców będą królewskie wojska lotnicze (RAF, Royal Air Force) (Kolejne Chinooki dla RAF).

Wielka Brytania porozumiała się ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu 14 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook o wydłużonym zasięgu / Zdjęcie: POA Hamish Burke, RAF

Przewidywana wartość umowy międzyrządowej to ok. 2 mld USD (7,56 mld zł) – warto to zestawić z maksymalną wartością pakietu wycenionego przez Agencję Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency), który wynosił 3,5 mld USD (13,23 mld zł). W skład pakietu wejdzie 36 silników, 48 zestawów nawigacji GPS, 20 zestawów systemu ostrzegania przed pociskami rakietowymi CMWS, 22 zestawy systemu walki radioelektronicznej RFCM, 19 wielozadaniowych stacji radiolokacyjnych, 19 głowic optoelektronicznych, czterdzieści 7,62-mm karabinów maszynowych M134D-T Minigun i czterdzieści 7,62-mm km FN M240H, a także szkolenia, części zamienne i wsparcie techniczne (Pierwszy nowy CH-47F w Niderlandach).

Porozumienie zostało potwierdzone we wcześniej nie publikowanej informacji z Ambasady Wielkiej Brytanii w Waszyngtonie, datowanym na 25 marca 2021. Zawarto w nim informację, że dostawy zostaną opóźnione o nawet trzy lata z powodu skutków trwającej pandemii COVID-19 (sama kwestia zakupu śmigłowców była rozpatrywana pod kątem wydatków w czasach kryzysu). Dostawy mają zakończyć się zatem do 2030. Wraz z kontraktem brytyjskim, Boeing finalizuje rozmowy z władzami Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) na dostawę 10 CH-47F, na których zgodę otrzymały 7 listopada 2019 (Kolejne CH-47F dla ZEA).

Nie jest do końca jasne, jaka będzie konfiguracja wariantu śmigłowca H-47F(ER), jak został określony w informacji Ambasady, ale Boeing zaoferował wariant Chinooka o wydłużonym zasięgu Republice Federalnej Niemiec w programie STH (Schwere Transporthubschrauber) (Postępowanie na ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry unieważnione).

Miałyby to być wiropłaty wyposażone w dodatkowe zbiorniki paliwa, co pod pewnymi względami przypomina konfigurację nowego wariantu MH-47G Block II, który jest przeznaczony dla amerykańskiego 160. Pułku Lotniczego Operacji Specjalnych, podlegającego dowództwu operacji specjalnych (US SOCOM) – zamówionych zostało 69 egzemplarzy, pierwszy z nich dostarczono w sierpniu 2020 (Oblot CH-47F Block II).

Royal Air Force dysponuje aktywną flotą 41 Chinooków HC, których warianty Mk2/2A (CH-47D) i Mk3 (CH-47SD) zostały zmodernizowane przez Boeinga w ramach Project Julius pod kątem awioniki do Mk4, Mk5 i Mk6/6A. Ten ostatni odpowiada standardowi CH-47F. Część z nich jest wyposażona w powiększone sponsony, gdzie umieszczono dodatkowe zbiorniki paliwa.

W lipcu 2017 ogłoszono, że 38 HC Mk4 zostanie zmodernizowanych do wariantu Mk6/6A, gdzie analogowe instrumenty w kabinie zostaną zastąpione przez cyfrowy system sterowania i kontroli lotu DAFCS (Boeing Digital Automatic Flight Control System). Nowo zamówione wiropłaty zastąpią najstarsze egzemplarze Mk2/2A, pochodzące z lat 1980, co nakreślono w opublikowanym 16 marca br. dwuczęściowym, zintegrowanym przeglądem polityki obronnej i zagranicznej (The Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy). Ujednolicone śmigłowce pozostaną na wyposażeniu RAF do lat 2040.

Oprócz nowych ciężkich śmigłowców, Wielka Brytania poszukuje dostawcy średnich wiropłatów w ramach programu NMH (New Medium Helicopter). Pierwszym ujawnionym oferentem jest spółka Leonardo z dwusilnikowymi AW149, a według doniesień medialnych rząd w Londynie jest także zainteresowany UH-60/S-70 Black Hawk (Leonardo zaoferuje Wielkiej Brytanii śmigłowce AW149).