29 września federalne ministerstwo obrony Niemiec poinformowało, że Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) anulował postępowanie przetargowe w programie nowych, ciężkich śmigłowców transportowych STH (Schwere Transporthubschrauber) o wartości szacowanej na 6,4 mld USD (24,98 mld zł).
Celem programu STH (Schwere Transporthubschrauber) jest zakup od 44 do 60 ciężkich śmigłowców transportowych, które zastąpią 80 wiropłatów typu CH-53GA/GE/GS Stallion, pozostających w służbie od 1971. Odbiorcą ma być 64. Skrzydło Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64, HSG 64) Luftwaffe / Zdjęcie: Bundeswehra
Zgodnie z opublikowanym oświadczeniem uznano, że program zakupu nowych śmigłowców nie może zostać zrealizowany w obecnych ramach finansowych i jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymogów technicznych. Organ zamawiający w BAAINBw ocenił, że złożone jak dotąd oferty są nieopłacalne, w związku z czym procedura zakupowa została anulowana. Ponadto dodano, że konieczna rewizja programu będzie miała wpływ na dotychczasowy harmonogram i nie będzie możliwe podpisanie umowy na zakup śmigłowców, co planowano na 2021 (dostawy planowano w latach 2023-2031).
Analiza
14 grudnia 2017 ówczesny Generalny Inspektor Bundeswehry gen. Volker Wieker zdecydował, że w programie STH będą brane pod uwagę dwa amerykańskie modele śmigłowców: Lockheed Martin/Sikorsky CH-53K King Stallion i Boeing CH-47F Chinook (trzecim modelem dostępnym na rynku był rosyjski Mi-26T2, jednak nie brano go pod uwagę z przyczyn politycznych).
Procedura udzielenia zamówienia rozpoczęła się 28 lutego 2019 (z pewnym opóźnieniem). Termin składania ofert minął 27 maja, a do 24 czerwca 2019 wybranym oferentom wysłano szczegółowe (Ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry, 2019-02-28).
Boeing ogłosił złożenie oferty 24 maja 2019, w ramach zawiązanego wcześniej konsorcjum o nazwie Chinook Germany Industry Team, razem z Honeywell Aerospace i Rolls-Royce Deutschland. Zaoferowano śmigłowce CH-47 Block I Chinook z silnikami turbowałowymi serii T55-GA-714, które będą mogły być produkowane na licencji w Niemczech, co ogłoszono 18 września br. (Oblot Chinooka z nowymi silnikami, 2020-09-25).
Z kolei Lockheed Martin nawiązał współpracę z niemieckimi spółkami Rheinmetall, MTU, ZF Luftfahrttechnik, Autoflug, HYDRO Systems, Vincorion, Hensoldt, Liebherr i Rohde & Schwarz, oferując śmigłowce CH-53K King Stallion, obecnie produkowane dla amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). 27 maja ub. r. zaoferowano serwis tych wiropłatów w Niemczech przez nawet 50 lat ich służby w wojskach lotniczych (Luftwaffe) (King Stallion tankuje w locie, 2020-04-13).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.