23 września US Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center (CCDC AvMC) poinformowało o długo oczekiwanym oblocie ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Block I Chinook (a w zasadzie platformy testowej, oznaczonej NCH-47D), wyposażonego w mocniejsze silniki turbowałowe General Aviation GE38-1B (T408-GE-400), pochodzące ze śmigłowca CH-53K King Stallion. Integracja nowego napędu była realizowana w ubiegłym roku, ale oblot został opóźniony z powodu pandemii COVID-19 (Nowe silniki CH-47F, 2019-11-14).

Silniki turbowałowe General Aviation GE38-1B (T408-GE-400) zostały zintegrowane z ciężkim śmigłowcem transportowym CH-47F Block I Chinook, który jako platforma testowa otrzymał oznaczenie NCH-47D.

Silniki turbowałowe General Aviation GE38-1B (T408-GE-400) zostały zintegrowane z ciężkim śmigłowcem transportowym CH-47F Block I Chinook, który jako platforma testowa otrzymał oznaczenie NCH-47D.

Dziewiczy lot odbył się z lotniska wojskowego Felker w Newport News, w stanie Wirginia, będącego częścią Fort Eustis i leżącego w pobliżu połączonej bazy lotniczej Langley-Eustis. Próby w locie są realizowane wspólnie ze spółkami Boeing i GE Aviation. Płk Justin Highley, szef działu technologii lotniczych, systemów, integracji i demonstracji w CCDC AvMC powiedział, że zintegrowanie nowego silnika z seryjnym śmigłowcem to ogromne przedsięwzięcie, a program T408 przeszedł od koncepcji do testów w locie (Pierwszy z nowej partii CH-47F dla Niderlandów, 2020-04-03). 

Silniki turbowałowe General Aviation GE38-1B (T408-GE-400) o mocy jednostkowej około 7500 KM przewyższają obecnie stosowane Honeywell Aerospace T55-GA-714A nie tylko mocą wyjściową (maksymalnie 4777 KM na poziomie morza), ale i gabarytami. Na potrzeby integracji należało zabudować je w nowych gondolach.

Pierwsze informacje o planach przetestowania mocniejszych silników przez zespoły Boeinga, GE Aviation i US Army pojawiły się w maju 2019.

Pierwsze informacje o planach przetestowania mocniejszych silników przez zespoły Boeinga, GE Aviation i US Army pojawiły się w maju 2019.

Oprócz montażu samych gondoli z silnikami, pracy modyfikujących wymagał układ przeniesienia mocy, aby lepiej współpracował z mocniejszymi jednostkami. Boeing zintegrował również system pomiaru momentu obrotowego, który dostarczyła spółka Parker LORD Corporation.

Śmigłowce CH-47 amerykańskich wojsk lądowych przechodzą modernizację, ale nie jest pewne czy obejmie ona montaż silników T408-GE-400 czy 55-GA-714C, gdyż docelowymi jednostkami napędowymi mają być nowe silniki turbowałowe opracowane w ramach programu FATE (Future Affordable Turbine Engine). / Zdjęcia: CCDC US Army

Śmigłowce CH-47 amerykańskich wojsk lądowych przechodzą modernizację, ale nie jest pewne czy obejmie ona montaż silników T408-GE-400 czy 55-GA-714C, gdyż docelowymi jednostkami napędowymi mają być nowe silniki turbowałowe opracowane w ramach programu FATE (Future Affordable Turbine Engine). / Zdjęcia: CCDC US Army

Co ciekawe, 4 czerwca br. spółka Honeywell Aerospace poinformowała o podpisaniu umowy partnerskiej CRADA (Cooperative Research and Development Agreement) z US Army na rozpoczęcie prób najnowszych Chinooków z silnikami T55-GA-714C o mocy jednostkowej 6000 KM. Próby obu typów jednostek napędowych mają dać odpowiedź planistom US Army na temat dalszych modernizacji śmigłowców CH-47. Atutem zmodernizowanych T55, oprócz mniejszego spalania o 10%, jest fakt, że ich montaż nie wymaga tak daleko idących modyfikacji płatowca CH-47 jak w przypadku T408-GE-400 (Nowe łopaty dla CH-47, 2020-01-17).