16 stycznia amerykańska spółka Boeing poinformowała o oblocie prototypu ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook Block II, wyposażonego nowe, kompozytowe śmigła o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Pierwsze testy na starszym CH-47D zakończono w styczniu 2017.

Wszystkie seryjne śmigłowce CH-47F Chinook Block II, które otrzyma US Army zostaną wyposażone w kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach

Wszystkie seryjne śmigłowce CH-47F Chinook Block II, które otrzyma US Army zostaną wyposażone w kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach

Próba miała miejsce w nieco ponad 9 miesięcy po oblocie pierwszego z trzech prototypów zmodernizowanego wiropłatu CH-47F Chinook Block II. 28 lipca 2017 Boeing otrzymał od Departamentu Obrony USA środki w wysokości 276 mln USD (1,055 mld zł) na budowę i testy statków powietrznych w ramach inicjatywy wydłużenia eksploatacji w wojskach lądowych (US Army). Oznacza to, że biorąc pod uwagę wszystkie wersje, ta konstrukcja pozostanie w służbie ponad 100 lat (Oblot CH-47F Block II, 2019-04-08).

Prace nad nowymi łopatami rozpoczęto jeszcze w maju 2015. Pierwszy zestaw ACRB został wyprodukowany w należących do Boeinga zakładach stopów kompozytowych w Filadelfii w stanie Pensylwania. W lutym 2016, gdy informowano o postępach prac nad nimi, planowanym terminem rozpoczęcia wstępnej produkcji seryjnej był rok 2021. Przeprowadzono wówczas serię prób w tunelu aerodynamicznym. Próby w locie na CH-47F Chinook Block II planowano wówczas w 2019.

Pierwsze próby nowych łopat przeprowadzono na starszym egzemplarzu CH-47D, należącym do producenta / Zdjęcia: Boeing

Pierwsze próby nowych łopat przeprowadzono na starszym egzemplarzu CH-47D, należącym do producenta / Zdjęcia: Boeing

Początkowo celem zastosowania kompozytowych śmigieł było zwiększenie udźwigu całkowitego śmigłowca o 900 kg, ale testy na CH-47D pozwoliły tylko na osiągnięcie przyrostu o 681 kg. W przypadku CH-47F Block II ostatecznie osiągnięto wartość o niemal 100 kg wyższą, czyli 771 kg. Oprócz wirników, modyfikacji wymagała także przekładnia, gdyż CH-47F Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy.

Co ciekawe, w listopadzie 2019 pojawiły się pierwsze fotografie CH-47F Block I, wyposażonego w dwa silniki General Aviation GE38-1B (T408-GE-400) o mocy 7500 KM każdy, pochodzące ze śmigłowca CH-53K King Stallion. Dzięki temu uzyskano 154%  mocy, standardowych dla CH-47, jednostek napędowych typu T55-715. Jest to związane z planami US Army dotyczącymi dalszej modernizacji śmigłowców do wariantu Block III (Oblot CH-47F Block II, 2019-04-08).