14 kwietnia w niderlandzkiej bazie lotniczej Breda-Gilze Rijen w Brabancji Północnej wylądował pierwszy nowo wyprodukowany ciężki śmigłowiec transportowy Boeing CH-47F Chinook. Dwa tygodnie wcześniej został formalnie przekazany królewskim niderlandzkim wojskom lotniczym (Koninklijke Luchtmacht, KLu) na terenie zakładów montażowym Boeinga w Filadelfii, w stanie Pensylwania.

W Niderlandach wylądował pierwszy nowo wyprodukowany ciężki śmigłowiec transportowy Boeing CH-47F Chinook

Jest to jeden z dwudziestu zamówionych we wrześniu 2015 wiropłatów przez niderlandzką agencję ds. zakupów obronnych (DMO, Defensie Materieel Organisatie) w ramach amerykańskiej rządowej procedury FMS (Foreign Military Sales) za 915 mln USD. Umowa obejmuje modernizację 6 śmigłowców CH-47D do nowszego standardu CH-47F Block oraz dostawę 14 fabrycznie nowych wiropłatów (nowe śmigłowce zamówiono w ramach aneksu z 2016). Pierwszy zmodernizowany śmigłowiec został przekazany w kwietniu ub. r. Dostawy wszystkich śmigłowców mają zakończyć się w tym roku (Pierwszy z nowej partii CH-47F dla Niderlandów).

Pierwotnie rząd Niderlandów zamierzał pozyskać śmigłowce w specjalnej konfiguracji CH-47F(NL). Ta jednak okazała się zbyt droga. Dlatego ostatecznie zdecydowano się pozyskać wiropłaty w wersji CH-47F Block I dla US Army. Amerykańskie i niderlandzkie wiropłaty mają zbliżone wyposażenie pokładowe, w tym cyfrowy system kontroli lotu, w pełni zintegrowane cyfrowe wyposażenie kabiny pilotów CAAS (Common Avionics Architecture System).

Niderlandzkie Chinooki służą przede wszystkim jako ciężkie śmigłowce wsparcia operacji specjalnych, umożliwiając szybki desant na linie. Zostały wyposażone w system samoobrony CHASE (Chinook Aircraft Survivability Equipment), dodatkowe mocowania na broń pokładową, urządzenia łączności dalekiego zasięgu i system wykrywania obiektów w podczerwieni do lotów w słabej widoczności i w nocy oraz nawigację GPS z radiowysokościomierzem / Zdjęcia: Boeing

Do 2019 wojska lotnicze Niderlandów dysponowały 11 śmigłowcami CH-47D, w tym 7 które odkupiono od Kanady w wersji CH-47C w 1995, a następnie zmodernizowano oraz 5 CH-47F, których dostawy rozpoczęły się w 2012. Dwa z nich utracono podczas działań operacyjnych. W 2019 z linii wycofano sześć najstarszych wiropłatów.

Większość niderlandzkich CH-47 stacjonuje w bazie lotniczej Breda-Gilze Rijen w Brabancji Północnej w ramach 298. Eskadry. Cztery wiropłaty pozostają w amerykańskim Fort Hood w Teksasie w ramach 302. Eskadry. Na miejscu szkolone są załogi CH-47 oraz uderzeniowych AH-64D, które modernizowane są do najnowszego standardu AH-64E (Modernizacja holenderskich AH-64D).