Przejdź do serwisu tematycznego

Silniki GE CT7-2E1 dla polskich AW149

Amerykańska spółka GE Aviation poinformowała, że Polska wybrała silniki turbowałowe CT7-2E1 na potrzeby 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Leonardo AW149.

17 października br. amerykańska spółka GE Aviation (część General Electric) poinformowała, że Polska wybrała silniki turbowałowe CT7-2E1 do napędzania 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Leonardo AW149, przeznaczonych na potrzeby Lotnictwa Wojsk Lądowych w ramach programu Perkoz oraz zamówionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej 1 lipca br. w spółce PZL-Świdnik z dostawami w latach 2023-2029 (Umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149).

Amerykańska spółka GE Aviation poinformowała, że Polska wybrała silniki turbowałowe CT7-2E1 na potrzeby 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Leonardo AW149 / Grafika: Ministerstwo Obrony Narodowej

Po ocenie alternatyw dla silnika do śmigłowca AW149, doszliśmy do wniosku, że silniki CT7-2E1 najlepiej spełniają nasze potrzeby ze wszystkich aspektów, takich jak wydajność, koszty utrzymania, niezawodność oraz zgodność z naszymi śmigłowcami Black Hawk i AW101, a także przyszłymi śmigłowcami Apache, powiedział generał brygady Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia (Polska planuje zakup 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian).

Polska zakupiła 64 silniki turbowałowe CT7-2E1 o mocy wyjściowej 2000 KM wraz z zapasowymi silnika (nie ujawniono ich liczby – przyp. red.). Warto mieć na uwadze, że Leonardo oferuje AW149 z francuskimi silnikami Safran Aneto-1K o mocy 2300 KM, które owszem zwiększają udźwig, ale jednocześnie redukują zasięg operacyjny i długotrwałość lotu.

Silnik CT7-2E1 ma wiele cech wspólnych z silnikiem CT7-8E, który napędza przyszłe AW101 Merlin dla Marynarki Wojennej RP oraz z silnikiem T700-701D śmigłowców S-70i Black Hawk International Wojsk Specjalnych i Policji oraz przyszłych śmigłowców AH-64E Apache Guardian (Pierwszy AW101 dla Polski oblatany, Umowa na kolejne Black Hawki dla Wojsk Specjalnych).

Dobre parametry silników rodziny T700/CT7 jako wysoce niezawodnych są bezdyskusyjne – powiedział Ron Hutter, wiceprezes ds. sprzedaży silników turbowałowych w GE Aerospace. Cieszymy się, że polski rząd wybrał CT7-2E1 i zapewni światowej klasy wsparcie dla tych silników, a także innych silników T700/CT7, które są obecnie eksploatowane lub będą dostarczane do Polski w ciągu tej dekady.

Silniki GE CT7-2E1 napędzają większość śmigłowców Leonardo AW149 i AW189 będących obecnie w służbie na świecie.

Z ponad 25 000 silników dostarczonych do ponad 130 klientów w ponad 50 państwach, rodzina silników turbowałowych T700/CT7 nadal stanowi atrakcyjną opcję dla dziesiątek zastosowań na całym świecie. Rodzina T700/CT7 przekroczyła łącznie ponad 100 milionów godzin nalotu i wykazała się doskonałą niezawodnością we wszystkich środowiskach operacyjnych.

Linia silników T700/CT7 od momentu powstania staje się coraz bardziej wydajna i niezawodna. W kolejnych rozwinięciach wprowadzono wiele nowinek technologicznych. Obecne modele w zakresie mocy od  2000 do 3000 KM zachowują sprawdzone cechy i właściwości operacyjne wcześniejszych wersji, zapewniając jednocześnie zwiększoną wydajność.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X