29 kwietnia podczas ćwiczeń Stałego Zespołu Sił Morskich NATO – SNMG2 (Standing NATO Maritime Group Two, SNMG2) na Morzu Jońskim, między wybrzeżami Włoch i Grecji w odległości 85 km (50 mil morskich) od wyspy Kefalonia, doszło do katastrofy kanadyjskiego pokładowego śmigłowca wielozadaniowego Sikorsky CH-148 Cyclone. Śmigłowiec wystartował z pokładu fregaty rakietowej HMCS Fredericton (FFH 337), typu Halifax, po czym utracono z nim kontakt radiowy około godz. 20.15 czasu lokalnego (Fregaty GCS dla Kanady, 2018-10-20).
 Katastrofa CH-148 Cyclone jest pierwszą tego typu w kanadyjskich siłach zbrojnych i piątą w typoszeregu S-92/H-92 Superhawk. / Zdjęcie: Corporal Braden Trudeau, Trinity - Formation Imaging Services via Ministerstwo obrony Kanady

Katastrofa CH-148 Cyclone jest pierwszą tego typu w kanadyjskich siłach zbrojnych i piątą w typoszeregu S-92/H-92 Superhawk. / Zdjęcie: Corporal Braden Trudeau, Trinity – Formation Imaging Services via Ministerstwo obrony Kanady

Jako pierwsza o zaginięciu należącego do marynarki wojennej Kanady (Royal Canadian Navy, RCN) poinformowała służba prasowa greckich wojsk lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA). Śmigłowiec prowadził działania z greckimi jednostkami. Początkowo informowano, że na pokładzie znajdowały się trzy osoby, a potem skorygowano informację o łącznie sześciu członkach załogi. Następnie informację o zaginięciu śmigłowca potwierdziło dowództwo kanadyjskich sił zbrojnych.

Do poszukiwań zmobilizowano włoską fregatę rakietową Virginio Fasan (F 591) typu FREMM i turecką fregatę TCG Salihreis (F246) typu Barbaros. Okręty, razem z Frederictonem, wchodzą w skład zespołu SNMG2. Włoski okręt jest jednostką flagową, a na jego pokładzie znajduje się dowódca SNMG2, włoski kadm. Paolo Fantoni.

Ponadto, w skład SNMG2 wchodzą niemiecki okręt zaopatrzeniowy FGS Berlin (A1411) typu Berlin, tureckie patrolowce TCG Kusadasi (P1215) i Karadeniz Eregli (P1214) typu Tuzla oraz grecki niszczyciel min HS Callisto (M63) typu Hunt, mały okręt rakietowy HS Simeoforos Simitzopoulos (P28) typu La Combattante IIIb i mały okręt artyleryjski HS Katraois (P269) typu Osprey HSY-56A.

W nocy z 29 na 30 kwietnia poinformowano o odnalezieniu przez służby poszukiwawczo-ratownicze (SAR) szczątków zaginionego śmigłowca, i wyłowiono jedno ciało. Poszukiwania są kontynuowane, a pozostałą piątkę uznaje się za zaginioną.

Wiadomo, że w styczniu i marcu na pokładzie okrętu znajdował się CH-148 Cyclone o nr bocznym 148822 i nr seryjnym 92-5022, który należał do 423. Eskadry Śmigłowców Morskich Eagle (423 Maritime Helicopter Squadron), ze składu 12. Skrzydła królewskich wojsk lotniczych (Royal Canadian Air Force, RCAF). Nie potwierdzono jednak, że to ten egzemplarz uległ katastrofie.

Kanadyjski okręt wyszedł w morze 20 stycznia 2020 z portu Halifax w ramach 6-miesięcznej operacji Reassurance i udał się w rejon Morza Śródziemnego i Czarnego. W marcu zacumował we Włoszech, w związku z obawami z rozprzestrzeniającą się na świecie pandemią choroby zakaźnej COVID-19, wywoływaną przez koronawirusa SARS-CoV-2. Po kompleksowych testach całej załogi wykazano, że nikt nie jest zakażony i okręt kontynuował misję.

Katastrofa CH-148 Cyclone jest pierwszą tego typu w kanadyjskich siłach zbrojnych i piątą w typoszeregu S-92 (ostatni wypadek miał miejsce w 2017). Sikorsky Aircraft Corp. dostarczył dotąd ponad 300 śmigłowców, głównie na rynek cywilny (przemysł naftowo-gazowy).

23 listopada 2004 ministerstwo obrony Kanady zamówiło 28 śmigłowców CH-148 Cyclone, będących wojskowym wariantem S-92/H-92 Superhawk, za równowartość 1,8 mld CAD (5,415 mld zł) jako następców CH-124 Sea King (użytkowanych w latach 1963-2018). Odrzucono kontrofertę AgustaWestland EH-101 (obecnie Leonardo AW101). Opóźnione dostawy pierwszej partii 6 wiropłatów rozpoczęto w czerwcu 2015 (pierwotnie miały rozpocząć się w 2009). Jak dotąd dostarczono ich 22 (wliczając rozbity egzemplarz) (Wypadek włoskiego SH-101A, 2019-11-07; Produkcja prezydenckich VH-92A, 2019-06-11).