Przejdź do serwisu tematycznego

GALERIA PILNE VIDEO

Umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149

Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w spółce PZL-Świdnik, należącej do Leonardo, 32 śmigłowce wielozadaniowe AW149.

1 lipca br., na terenie zakładów lotniczych w Świdniku, z udziałem wiceprezesa Rady Ministrów, ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, została podpisana umowa na dostawę wielozadaniowych śmigłowców wsparcia typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych w ramach programu Perkoz.

Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w spółce PZL-Świdnik, należącej do Leonardo, 32 śmigłowce wielozadaniowe AW139 / Grafiki i zdjęcia: Agencja Uzbrojenia, Ministerstwo Obrony Narodowej

Stronami umowy są Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik.

Przedmiotem umowy jest dostawa 32 śmigłowców AW149 wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowo-symulatorowym. W skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowo-symulatorowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego.

Wartość kontraktu wynosi 8,25 mld złotych brutto, a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2029.

Nowe śmigłowce realizować będą misje zarówno transportu żołnierzy jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie śmigłowców umożliwi również zastosowanie ich do prowadzenia operacji ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.

Podpisaliśmy kolejną umowę dotyczącą wyposażenia Wojska Polskiego w śmigłowce. W 2019 roku chodziło o śmigłowce AW101, które już niedługo trafią na wyposażenie Marynarki Wojennej RP, a przed chwilą podpisana została umowa na śmigłowce AW149, które trafią na wyposażenie sił lądowych. To są śmigłowce, które cieszą się dobrą opinią. To są śmigłowce, które powstają w ramach grupy Leonardo. PZL Świdnik jest jednym z czołowych zakładów w ramach tej grupy producenta śmigłowców oraz samolotów – powiedział wicepremier Mariusz Błaszczak podczas zatwierdzenia umowy na dostawę śmigłowców.

Najistotniejsze jest to, że na wyposażenie polskich sił lądowych trafią nowoczesne śmigłowce. To, że trafią już od przyszłego roku. To jest niezwykle ważne oczywiście w kontekście sytuacji międzynarodowej, w kontekście tego, że Rosja napadła na Ukrainę, w kontekście tego, że zaraz za naszą wschodnią granicą toczy się wojna. (…) W związku z tym podjęliśmy decyzję, polskie władze podjęły decyzję, żeby skokowo przyspieszyć proces modernizacji Wojska Polskiego, wyposażenia Wojska Polskiego w nowoczesną broń. Przykładem właśnie tych działań jest śmigłowiec AW149, który służy i służyć będzie w Wojsku Polskim do transportu żołnierzy, do wsparcia z powietrza, a więc do operacji ewakuacyjnych czy operacji poszukiwawczych. To śmigłowiec, który zamówiliśmy w wersji silnie uzbrojonej, który będzie również wyposażony w kierowane pociski przeciwpancerne – wymienił szef MON.

Bardzo mocno podkreślam, że pierwsze śmigłowce trafią do Wojska Polskiego już w przyszłym roku. W ramach kontraktu mamy także zamówiony pakiet logistyczny i pakiet szkoleniowy łącznie z symulatorami – zaznaczył.

Śmigłowiec AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) w dzień i w nocy oraz w warunkach NVC (Night Vision Conditions). Maksymalna masa startowa wynosi 8300 kg z możliwością zwiększenia do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca wynosi 313 km/h a przelotowa 287 km/h. Załogę stanowią 2 osoby, niemniej podstawowe zadania mogą zostać zrealizowane przez jednego pilota. Maksymalny zasięg to 958 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów.

Zamówione śmigłowce, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, zostaną wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowania w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca.

W ramach programu Perkoz, ówczesny IU MON poszukiwał śmigłowca zdolnego do transportu pięciu w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub 1000 kg ładunku użytecznego. Przewidywano zakup trzech wersji: jako śmigłowiec wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego, śmigłowca dowodzenia oraz śmigłowca rozpoznania i walki elektronicznej. Program miał na celu zastąpienie lekkich śmigłowców: 58 egzemplarzy Mi-2, których średni wiek wynosi 42 lata (w wersjach: Mi-2URN, Mi-2RL, Mi-2Sz, Mi-2D, Mi-2T, Mi-2P, Mi-2R, Mi-2Ch, Mi-2UPR, Mi-2UPR-G), a także cięższych: jednego W-3PPD Gipsówka (powietrzne stanowisko dowodzenia) i trzech W-3RR Procjon (rozpoznanie elektroniczne) (Wyjaśnienia IU na temat Perkoza).

Leonardo oferuje śmigłowce AW149 Wielkiej Brytanii w ramach programu NMH (New Medium Helicopter), którego zapotrzebowanie to 30-40 egzemplarzy. Zaprezentowany w 2006 śmigłowiec AW149 jest wykorzystywany w niewielkiej liczbie w Tajlandii (1 w policji, 4 w wojskach lądowych) oraz w egipskiej marynarce wojennej (24 zamówione w 2019 roku z opcją na 10 kolejnych, z czego 5 dostarczono w 2020 roku). Montaż odbywa się w zakładach Leonardo we włoskim Vergiate, z tym że w ubiegłym miesiącu Mariusz Błaszczak deklarował, że produkcja polskich egzemplarzy będzie odbywać się w PZL-Świdnik (AW149 dla Egiptu?).

Galeria Magazynu Militarnego MILMAG (zdjęcia: Grzegorz Sobczak):

Galeria Ministerstwa Obrony Narodowej:

Źródło: Ministerstwo Obrony Narodowej

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X