31 marca rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) mjr Krzysztof Płatek potwierdził Redakcji Magazynu MILMAG doniesienia o wstrzymaniu dialogu technicznego na dostawy 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia o kryptonimie Perkoz w trzech wersjach.

Rzecznik IU MON potwierdził doniesienia o wstrzymaniu dialogu technicznego na dostawy 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia o kryptonimie Perkoz w trzech wersjach / Zdjęcie: Michał Adamowski

Nie poinformował o przyczynach, a o ewentualnym wznowieniu ma informować – przy czym dialog techniczny został wstrzymany bezterminowo. Informacja o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego została opublikowana 6 maja 2020, a termin składania wniosków do udziału w nim minął 31 maja. Dialog miał zostać przeprowadzony pomiędzy lipcem a grudniem 2020 (Perkoz: W poszukiwaniu następcy Mi-2).

5 czerwca 2020 mjr Płatek poinformował Redakcję Magazynu MILMAG, wnioski o udział w nim złożyło dwanaście podmiotów: spółka Works 11 z Katowic, Polska Grupa Zbrojeniowa z Radomia, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) z Warszawy, spółka WSK PZL-Świdnik (należąca do włoskiej Leonardo), Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa z Warszawy, Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu (należące do amerykańskiego Lockheed Martin), indyjska Hindustan Aeronautics (HAL) za pośrednictwem Helicopter Division Hindustan Aeronautics, brytyjska Cobham Aviation Services UK, francuska Airbus Helicopters, amerykańska Bell Textron, izraelska Elbit Systems oraz amerykańska Boeing Company (Chętni na Perkoza).

W ramach dialogu technicznego, IU MON poszukiwał śmigłowca zdolnego do transportu pięciu w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub 1000 kg ładunku użytecznego. Przewidywano zakup trzech wersji: jako śmigłowiec wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego, śmigłowiec dowodzenia oraz śmigłowiec rozpoznania i walki elektronicznej.

Program Perkoz ma na celu zastąpienie lekkich śmigłowców: 58 egzemplarzy Mi-2, których średni wiek wynosi 42 lata (w wersjach: Mi-2URN, Mi-2RL, Mi-2Sz, Mi-2D, Mi-2T, Mi-2P, Mi-2R, Mi-2Ch, Mi-2UPR, Mi-2UPR-G), a także cięższych: jednego W-3PPD Gipsówka (powietrzne stanowisko dowodzenia) i trzech W-3RR Procjon (rozpoznanie elektroniczne) (Serwis Procjonów).