8 kwietnia w odpowiedzi na pytania Redakcji Magazynu MILMAG, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej mjr Krzysztof Płatek wyjaśnił kwestię wstrzymania dialogu technicznego na dostawy 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia o kryptonimie Perkoz w trzech wersjach. Doniesienia medialne w tej sprawie pojawiły się 31 marca (Oficjalnie: Perkoz wstrzymany).

Rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej mjr Krzysztof Płatek wyjaśnił kwestię wstrzymania dialogu technicznego na dostawy 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia kr. Perkoz / Zdjęcie: Michał Adamowski

W przesłanej w czwartek informacji czytamy:

W wyniku przeprowadzonych w resorcie obrony narodowej konsultacji podjęta została decyzja o wstrzymaniu prowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia dialogu technicznego dotyczącego wielozadaniowego śmigłowca wsparcia kr. Perkoz, natomiast faza analityczno-koncepcyjna, w ramach której był realizowany ww. dialog, nie została zakończona.

W związku z faktem, że zadanie dotyczące pozyskania nowych wielozadaniowych śmigłowców wsparcia będzie realizowane zgodnie ze wskazanymi przez Siły Zbrojne RP terminami osiągnięcia poszczególnych zdolności operacyjnych, wstępne konsultacje rynkowe dla ww. zadania zostaną przeprowadzone w terminie poprzedzającym uruchomienie fazy realizacyjnej, co pozwoli na pozyskanie najbardziej aktualnych w danym przedziale czasowym informacji rynkowych.

Informacja o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego została opublikowana 6 maja 2020, a termin składania wniosków do udziału w nim minął 31 maja. Dialog miał zostać przeprowadzony pomiędzy lipcem a grudniem 2020 (Perkoz: W poszukiwaniu następcy Mi-2).

5 czerwca 2020 mjr Płatek poinformował Redakcję Magazynu MILMAG, że wnioski o udział w nim złożyło dwanaście podmiotów: spółka Works 11, Polska Grupa Zbrojeniowa, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, WSK PZL-Świdnik (część Leonardo), Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu (część Lockheed Martin), indyjska Hindustan Aeronautics, brytyjska Cobham Aviation Services UK, francuska Airbus Helicopters, amerykańska Bell Textron, izraelska Elbit Systems oraz amerykańska Boeing Company (Chętni na Perkoza).

W ramach programu Perkoz, IU MON poszukuje śmigłowca zdolnego do transportu pięciu w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub 1000 kg ładunku użytecznego. Przewiduje się zakup trzech wersji: jako śmigłowiec wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego, śmigłowiec dowodzenia oraz śmigłowiec rozpoznania i walki elektronicznej.

Program ma na celu zastąpienie lekkich śmigłowców: 58 egzemplarzy Mi-2, których średni wiek wynosi 42 lata (w wersjach: Mi-2URN, Mi-2RL, Mi-2Sz, Mi-2D, Mi-2T, Mi-2P, Mi-2R, Mi-2Ch, Mi-2UPR, Mi-2UPR-G), a także cięższych: jednego W-3PPD Gipsówka (powietrzne stanowisko dowodzenia) i trzech W-3RR Procjon (rozpoznanie elektroniczne) (Serwis Procjonów).