24 września amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (DSCA, Defence Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż procedurą FMS (Foreign Military Sales) pakietu wsparcia technicznego dla brytyjskiej floty ośmiu ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III ER (oznaczonych lokalnie jako Globemaster C-17) (AGM-114R2 Hellfire dla Wielkiej Brytanii, 2020-08-28).

Wielka Brytania zdecydowała się na odkupienie czterech wypożyczonych wcześniej samolotów Boeing C-17A Globemaster III oraz dokupienie czterech kolejnych, po tym jak lotnictwo transportowe okazało się kluczowe, jako zabezpieczenie logistyczne, podczas operacji pk. Herrick w Afganistanie (2002-2014), jak nazywano działania brytyjskie w tym państwie. Samoloty były przydzielone do 901. Skrzydła Ekspedycyjnego RAF (901 EAW, Expeditionary Air Wing). Od 2018 wspierają działania międzynarodowe pod przywództwem Francji w Mali podczas operacji pk. Barkhane / Zdjęcie: Royal Air Force

Wielka Brytania zdecydowała się na odkupienie czterech wypożyczonych wcześniej samolotów Boeing C-17A Globemaster III oraz dokupienie czterech kolejnych, po tym jak lotnictwo transportowe okazało się kluczowe, jako zabezpieczenie logistyczne, podczas operacji pk. Herrick w Afganistanie (2002-2014), jak nazywano działania brytyjskie w tym państwie. Samoloty były przydzielone do 901. Skrzydła Ekspedycyjnego RAF (901 EAW, Expeditionary Air Wing). Od 2018 wspierają działania międzynarodowe pod przywództwem Francji w Mali podczas operacji pk. Barkhane / Zdjęcie: Royal Air Force

Rząd w Londynie wnioskował o pakiet wsparcia technicznego (Contractor Logistics Support, CLS), obejmujący części zamienne i części naprawcze, akcesoria, publikacje i dokumentacje techniczne, oprogramowanie i pomoc techniczną w zakresie oprogramowania, usługi wsparcia rządu USA i usługi wsparcia technicznego i logistycznego wykonawcy (spółki Boeing) i inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Całkowity szacunkowy koszt wynosi 401,3 mln USD (1,558 mld zł).

Analiza
Początkowo, brytyjskie, królewskie wojska lotnicze (Royal Air Force, RAF), pozbawione transportu strategicznego od 1976, otrzymały zielone światło od rządu na wydzierżawienie czterech C-17A od Boeinga w latach 2000-2007. Samoloty trafiły do 99. Eskadry z bazy RAF Brize Norton w hrabstwie Oxfordshire.

W związku ze zbliżaniem się okresu wypowiedzenia umowy leasingowej (która miała opcję wydłużenia o dwa lata), w 2006 zdecydowano się na zakup pięciu samolotów tego typu (w tym odkupienia czterech wypożyczonych egzemplarzy). Kolejny, siódmy samolot zamówiono w 2009, a ósmy w 2012. Ten ostatni został dostarczony w ciągu kilku tygodniu (w maju), po ogłoszeniu przez resort obrony, że kosztował 200 mln GBP (994 mln zł). Obecnie samoloty służą także w XIV. Eskadrze (od 2013), również stacjonującej w bazie RAF Brize Norton, służącej do szkolenia pilotów Air Mobility Fleet.

17 lutego 2018 resort obrony ogłosił podpisanie porozumienia ze Stanami Zjednoczonymi o wartości 260 mln GBP (1,29 mld zł) na wsparcie floty Globemaster C-17 przez kolejną dekadę. Pierwsza, 20-letnia umowa na wsparcie techniczne, wygaśnie w 2022 (Ostatni Globemaster III dla Indii, 2019-08-27).