19 stycznia br. spółka Tata Boeing Aerospace Limited (TBAL; joint venture indyjskiej Tata Advanced Systems Limited i amerykańskiej Boeing) poinformowała o zakończeniu budowy pierwszego kadłuba przyszłego śmigłowca uderzeniowego AH-64E(I) Apache Guardian wojsk lądowych Indii (Bhāratīyan Thalasēnā). Ministerstwo Obrony Indii zamówiło 6 wiropłatów tego typu z opcją na 6 kolejnych, ale łączne zapotrzebowanie oszacowano na 44 (Indie kupiły kolejne amerykańskie śmigłowce).
Zakład budowy kadłubów AH-64 znajduje się w Hajdarabadzie, w środkowo-południowych Indiach, w stanie Telangana. Następnie kadłuby trafiają do zakładów Boeinga w Mesa w Arizonie, gdzie znajduje się linia montażu końcowego. Warto mieć na uwadze, że od przełomu 2017/2018 zakład TBAL wyprodukował już ok. 200 kadłubów AH-64. Spółka zatrudnia w Indiach ok. 2200 osób.
Śmigłowce wojsk lądowych zostały zamówione 25 lutego 2019 za równowartość około 800 mln USD (wówczas 3,17 mld zł). Na ich zakup zdecydowano się jeszcze w 2017, ale wówczas zostały wycenione na 654,6 mln USD (2,59 mld zł). Wcześniej, bo w 2015 indyjskie wojska lotnicze (Bhartiya Vāyu Senā) zamówiły 22 wiropłaty tego typu za 2,02 mld USD (8 mld zł) z opcją na 11 kolejnych. Pierwszy został dostarczony 10 maja 2019, a ostatni z zamówienia podstawowego w czerwcu 2020 (Pierwszy AH-64E dla Indii).
Dostawy AH-64E(I) wojsk lądowych miały rozpocząć się w tym roku. Obecnie trwa jeszcze szkolenie indyjskich załóg i personelu naziemnego w ośrodku US Army w Fort Rucker w stanie Alabama. Śmigłowce wojsk lądowych otrzymają taką samą konfigurację, jak te wojsk lotniczych. Pakiet obejmuje silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D, czujniki elektrooptyczne, radary, oraz systemy uzbrojenia, w tym przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114L-3 Hellfire i AGM-114R-3 Hellfire II i 70-mm niekierowane pociski rakietowe Hydra 70. Pakiet dodatkowy to wspomniane szkolenia oraz certyfikacja śmigłowców. Wariant AH-64E(I) został odpowiednio dostosowany do wymogów odbiorcy, przede wszystkich do prowadzenia działań w terenach wysokogórskich podczas wsparcia operacji wojsk lądowych.
Zdjęcia: Tata Boeing Aerospace Limited
Boeing AH-64E Guardian (Apache Block III) jest najnowszym wariantem śmigłowców szturmowych z rodziny Apache, wyposażonym w kompozytowe łopaty śmigieł oraz nowe przekładnie i głowice, a także mocniejsze silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D o mocy maksymalnej 2000 KM/1491 kW. Zmiany te poprawiły osiągi, a zwłaszcza prędkość maksymalną i wznoszenia się. Modyfikacji uległa też elektronika, awionika i oprogramowanie, umożliwiając zastosowanie ulepszonego radaru AN/APG-78 Longbow oraz system optoelektroniczny o wyższej rozdzielczości i dokładności M-TADS/PNVS (Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), zwany też Arrowhead. W odmianie AH-64E Version 6 (v6) śmigłowiec uzyskał możliwość współpracy z latającymi platformami załogowymi i bezzałogowymi (Manned/Unmanned Teaming, MUM-T) oraz pełne wykorzystanie łącza przesyłania danych Link 16. Dostawy AH-64E do rodzimego użytkownika rozpoczęto w 2011, a debiut bojowy miał miejsce w Afganistanie w marcu 2014 (AUSA 2022: koncepcja modernizacji AH-64E Apache Guardian).
Największym użytkowników śmigłowców rodziny Apache są USA (819 egz. w wersjach AH-64D i E + 22 zamówione), a dotychczas na zakup najnowszej odmiany Apache Guardian (fabrycznie nowych lub przebudowanych z wersji AH-64D), oprócz Indii, zdecydowały się: Wielka Brytania (50 egz.), Egipt (43), Arabia Saudyjska (37+24), Korea Południowa (36), Australia (29), Tajwan (29), Niderlandy (28), Maroko (24), Katar (24 z opcją na 24 kolejne), Kuwejt (8) i Indonezja (8). We wrześniu ub. r. Polska wyraziła zainteresowanie zakupem 96 wiropłatów (Pierwszy zmodernizowany AH-64E Apache Guardian w Niderlandach, Polska planuje zakup 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.