Przejdź do serwisu tematycznego

Przygotowania do dostaw MH-139A na finiszu

Na początku czerwca 2023 rozpoczął się montaż końcowy pierwszy produkcyjnego śmigłowca MH-139A. Jak poinformował Boeing jest to pierwszy z, zamówionej przez Siły Powietrzne USA (US Air Force), partii wstępnej 13 wiropłatów (low-rate initial production, LRIP).

Proces montażu końcowego oznacza instalację wszystkich komponentów wymaganych przez użytkownika oraz dostosowanie przez Boeinga, produkowanego w amerykańskich zakładach Leonardo śmigłowca AW139 do standardu MH-139A. Zgodnie z informacjami przekazanymi Redakcji MILMAG przez Azeema Khana, kierownika projektu z ramienia Boeinga, w ramach modyfikacji Grey Wolfy są wyposażane w dalmierz laserowy oraz systemy wykrywania pocisków i samoobrony. Ten ostatni bazuje na sensorach wykrywających opromieniowanie i wyrzutnikach flar oraz dipoli (Produkcja małoseryjna MH-139 Grey Wolf dla USAF).

Przedseryjny MH-139A zaprezentowany przez Boeinga w maju 2023

Dodatkowo śmigłowiec ma dostosowane do wymagań przyszłego użytkownika systemy łączności radiowej i satelitarnej. Dzięki otwartej architekturze możliwe było wprowadzenie dodatkowych funkcjonalności awioniki zgodnie ze specyfikacją zamawiającego, w tym 4-osiowego autopilota z możliwością automatycznego utrzymywania zawisu, systemu ostrzegającego przed zbliżaniem się do ziemi, wysokościomierza radarowego oraz radaru meteorologicznego. Został również zamontowany system zapobiegający oblodzeniu LIPS (Limited Ice Protection System).

Rozmieszczenie czujników w sekcji dziobowej śmigłowca

Jak dowiedział się MILMAG śmigłowiec będzie miał opancerzoną kabinę zabudowaną w konfiguracji mogącej pomieścić 2 członków załogi oraz 9 żołnierzy wykonujących misję. Dodatkowo istnieje możliwość zamontowania pokładowego karabinów maszynowych M240 kalibru 7,62 mm, które będą  obsługiwane przez żołnierzy desantu. Będą mieli oni również do dyspozycji zewnętrzną wyciągarkę.

Zgodnie z deklaracją Boeinga zakłady w Filadelfii będą dostarczać Siłom Powietrznym 16 MH-139A rocznie, zgodnie z wymogami kontraktu. Przekazanie ponad 80 śmigłowców ma się zakończyć w 2028. W razie konieczności możliwe jest zwiększenie rocznej produkcji, gdyż maksymalna wydajność amerykańskich linii montażowych Leonardo i Boeinga oceniana jest na 20 do 30 wiropłatów rocznie (najprawdopodobniej przy wsparciu europejskich zakładów Leonardo).

Wyrzutnia środków samoobrony umieszczona na tylnej sekcji kabiny MH-139A / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Wprawdzie rozpoczęcie dostaw jest planowane na 2024 to jednak, zgodnie z informacjami, które przekazał Redakcji MILMAG Azeem Khan, w bieżącym roku planowane jest dostarczenie pierwszych czterech śmigłowców MH-139A Grey Wolf amerykańskim Siłom Powietrznym.

Wiropłaty wejdą na wyposażenie 37., 40. i 54. Eskadry Śmigłowców 20. Armii Lotniczej Dowództwa Lotnictwa Uderzeniowego (AFGSC), 1. Eskadry Śmigłowców VIP Dystryktu Kolumbii i 459. Eskadry Transportowej Dowództwa Szkoleniowego Sił Powietrznych na Pacyfiku w bazie lotniczej Yokota w Japonii. Będą zapewniać ochronę silosów strategicznych rakietowych pocisków balistycznych LGM-30G Minuteman III i przewóz osób rangi VIP (MH-139A Grey Wolf w służbieMH-139 zastąpi UH-1N).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X