Przejdź do serwisu tematycznego

Produkcja małoseryjna MH-139 Grey Wolf dla USAF

Amerykańskie wojska lotnicze (USAF) wydały zgodę na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej średniego śmigłowca specjalnego przeznaczenia Boeing/Leonardo MH-139A Grey Wolf.

3 marca br. amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) wydały zgodę (Milestone C) na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej (low-rate initial production, LRIP) średniego śmigłowca specjalnego przeznaczenia Boeing/Leonardo MH-139A Grey Wolf. Dostawa pierwszych 13 egzemplarzy nastąpi w 2024. Łącznie, 84 MH-139A Grey Wolf zastąpią flotę 64 UH-1N Twin Huey.

Pierwsze cztery MH-139A Grey Wolf, które opracowano na bazie włoskiego AgustaWestland AW139M (które wyprodukowano w liczbie ponad 1130 egzemplarzy), wprowadzono do ograniczonej służby testowej 19 grudnia 2019. Zostały zamówione w ramach wstępnej partii 24 września 2018 za równowartość 375,55 mln USD. Boeing zaoferował po raz pierwszy ten model, w kooperacji z włoską Leonardo, w 2 marca 2017, a oferta ostateczna została złożona 17 lipca 2018 (zainteresowanie udziałem w przetargu wyrażały też Lockheed Martin i Airbus Helicopters).

Ta decyzja jest ważnym krokiem w kierunku wprowadzenia MH-139 do służby i zapewnienia Siłom Powietrznym USA dodatkowych zabezpieczeń systemów rakietowych na dziesięciolecia — powiedział Azeem Khan, dyrektor programowy MH-139 w Boeingu. Pracujemy pilnie, aby rozpocząć dostawy w przyszłym roku.

Moi koledzy z zespołu w Leonardo wraz z naszymi partnerami w Boeingu są chętni do kontynuowania naszej współpracy i są w pełni zaangażowana w zapewnienie sukcesu floty — powiedział Clyde Woltman, dyrektor generalny Leonardo Helicopters US.

Zdjęcia: Leonardo Helicopters

Montaż końcowy odbywa się w zakładach Boeinga w Ridley Park oraz Leonardo Helicopters w Filadelfii. Włoska spółka wchodzi w skład zwycięskiego konsorcjum. Warto zauważyć, że niektóre elementy kadłuba powstają w należących do Leonardo zakładach PZL-Świdnik. Leonardo odpowiada za produkcję płatowca, a Boeing za dostosowanie do wymogów operacyjnych USAF.

MH-139A zostały wyposażone w awionikę dostosowaną do wymogów odbiorcy, specjalistyczne środki łączności, głowicę optoelektroniczną wyrzutnie flar przeciwrakietowych, wielofunkcyjne, kolorowe ekrany dotykowe, wciągarkę, mocowanie na uzbrojenie, oraz 4-osiowy autopilot z możliwością automatyczne zawisu. MH-139A jest zdolny do transportu 9 żołnierzy desantu w opancerzonej kabinie na odległość 420 km bez konieczności tankowania.

Wiropłaty wejdą na wyposażenie 37., 40. i 54. Eskadry Śmigłowców 20. Armii Lotniczej Dowództwa Lotnictwa Uderzeniowego (AFGSC), 1. Eskadry Śmigłowców VIP Dystryktu Kolumbii i 459. Eskadry Transportowej Dowództwa Szkoleniowego Sił Powietrznych na Pacyfiku w bazie lotniczej Yokota w Japonii. Będą zapewniać ochronę silosów strategicznych rakietowych pocisków balistycznych LGM-30G Minuteman III i przewóz osób rangi VIP (USA: Testy tunelowe modelu pocisku balistycznego LGM-35A Sentinel).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X