Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne 22 śmigłowce AW101 dla Wojska Polskiego

Agencja Uzbrojenia wysłała zaproszenie do negocjacji do spółki WSK PZL-Świdnik (część Leonardo Helicopters) w sprawie pozyskania 22 kolejnych śmigłowców wielozadaniowych AW101.

W czwartek, 10 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej wysłała zaproszenie do negocjacji do spółki WSK PZL-Świdnik (część włoskiej spółki Leonardo Helicopters) w sprawie pozyskania kolejnych 22 ciężkich śmigłowców wielozadaniowych AgustaWestland AW101 dla Wojska Polskiego.

Agencja Uzbrojenia wysłała dziś do PZL Świdnik zaproszenie do negocjacji ws. pozyskania 22 nowych wielozadaniowych śmigłowców AW101. Śmigłowce uzupełnią już zakupione 32 AW149 – czytamy na profilu zamawiającego na portalu X.

Kolejna dobra wiadomość dla Wojsk Aeromobilnych. Wysłaliśmy dziś zaproszenie do negocjacji na dostawę 22 wielozadaniowych śmigłowców AW101, które niebawem zastąpią poradzieckie konstrukcje – dodał minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Pierwsze informacje o planach zakupu kolejnych 22 AW101 pojawiła się już 25 maja br. z ust inspektora Sił Powietrznych, gen. bryg. pil. Ireneusza Nowaka. Teraz zatem formalnie rozpoczęto procedurę negocjacyjną, która otwiera drogę do ich pozyskania. Jak zadeklarowano, nowe śmigłowce trafią do Wojsk Aeromobilnych, wchodzących w skład Wojsk Lądowych.

Jest to istotne, gdyż 21 czerwca br. wysłano podobne zaproszenie do spółki PZL Mielec (wchodzącej w skład Lockheed Martin) ws. zakupu partii lżejszych śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky S-70i Black Hawk International.

Jak też wspomniano, wiropłaty włosko-brytyjskie i amerykańskie uzupełnią wcześniej zamówione w Świdniku 32 śmigłowce wsparcia pola walki AW149, z których pierwszy egzemplarz oblatano 27 lipca br. z lotniska przyzakładowego spółki Leonardo w Varese-Venegono, we Włoszech.

Zdjęcia: Agencja Uzbrojenia

Wojska Aeromobilne obejmują 25. Brygadę Kawalerii Powietrznej, 1. Brygadę Lotnictwa Wojsk Lądowych i 6. Brygadę Powietrznodesantową, z których pierwsze dwa pododdziały są jednocześnie największymi użytkownikami śmigłowców w Wojskach Lądowych.

25. Brygada Kawalerii Powietrznej dysponuje śmigłowcami rodziny W-3W/WA Sokół (w tym także w wersjach specjalistycznych) oraz Mi-8 i Mi-17. 1. Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych dysponuje z kolei około 25 szturmowymi Mi-24D/W w 49. Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim oraz 56. Bazie Lotniczej w Inowrocławiu. Są wspierane przez przestarzałe Mi-2 i zmodernizowane W-3PL Głuszec (7 egzemplarzy).

Wydaje się, że większość trafi zatem do 25 BKPow., gdzie zastąpią Mi-8/17, ale warto mieć na uwadze, że Mi-8 znajduje się także na wyposażeniu 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, gdzie pełnią rolę transportu osób VIP.

Informacja o uruchomieniu procedury zakupowej 22 AW101 pojawiła się w trzy dni po przylocie pierwszego z czterech zamówionych w 2019 roku śmigłowców AW101 w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR), które trafią do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie, podległej Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW). Oznacza to, że Wojsko Polskie ma dysponować łącznie 26 śmigłowcami AW101, co będzie plasować je jako trzeciego największego użytkownika na świecie po siłach zbrojnych Wielkiej Brytanii (39 egz.) i Włoch (29 egzemplarzy).

Warto też dodać, że w najbliższych miesiącach Wojsko Polskie powinno otrzymać 8 pomostowych śmigłowców szturmowych AH-64 Apache, wydzierżawionych od US Army, przed planowanym zakupem nawet docelowo 96 nowych AH-64E Apache Guardian. Być może ma to związek także z nieoficjalnymi doniesieniami amerykańskiego dziennika The Wall Street Journal9 lipca br., że ok. 12 polskich śmigłowców szturmowych Mi-24W/D miało zostać przekazanych Ukrainie.

AW101 został opracowany przez brytyjsko-włoskie konsorcjum European Helicopter Industries (od 2000 AgustaWestland) złożone ze spółek Westland Helicopters i Agusta. Oblot nastąpił 9 października 1987. Śmigłowiec wszedł do służby w 1999, a do 2007 nosił oznaczenie producenta EH101. Wiropłaty są produkowane w zakładach Leonardo w Yeovil w Wielkiej Brytanii i Vergiate we Włoszech. Użytkownikami różnych wariantów AW101 jest 13 państw dla których wyprodukowano ponad 180 śmigłowców: Algieria, Arabia Saudyjska, Dania, Indonezja, Kanada (jako CH-149 Cormorant), Japonia, Nigeria, Norwegia, Portugalia, Polska, Turkmenistan, Wielka Brytania (jako Merlin HM1, Merlin HC3, Merlin HM2, Merlin HC4/4A i Merlin MK2 Crowsnest) oraz Włochy. Nieskutecznie były z kolei oferowane w Indiach i USA (na licencji jako Lockheed Martin VH-71 Kestrel) (Śmigłowce AW101 przekroczyły nalot pół miliona godzin).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X