Przejdź do serwisu tematycznego

Dostawa pierwszego AW101 do Polski

Rozpoczęła się dostawa pierwszego z czterech śmigłowców wielozadaniowych morskich Leonardo AW101 do Polski.

W poniedziałek, 7 sierpnia br., portal branżowy Scramble Magazine jako pierwszy poinformował, że rozpoczęła się dostawa pierwszego z czterech śmigłowców wielozadaniowych morskich Leonardo AW101 do Polski. Wiropłat o brytyjskim nr rejestracyjnym ZR288 i nr seryjnym 50288 wykonał międzylądowanie w Królestwie Niderlandów, w drodze do Polski.

Zdjęcie: Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Śmigłowiec wystartował dziś rano o godz. 7.19 czasu lokalnego z brytyjskiego Yeovil i wykonał międzylądowanie w porcie lotniczym Rotterdam/Haga w Królestwie Niderlandów o godz. 10.22 czasu środkowoeuropejskiego, celem dotankowania. Następnie wystartował o godz. 11.41 w dalszą drogę. W chwili pisania artykułu (godz. 13.30) wiropłat znajdował się już nad Republiką Federalną Niemiec w drodze do Polski, a jego lot można śledzić na żywo tutaj: https://www.radarbox.com/data/registration/ZR288

Dostawa pozostałych trzech śmigłowców AW101 ma zostać zrealizowana jeszcze w tym roku.

Przypomnijmy, że 12 maja br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) informowało, że Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) rozpoczęła ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji czterech śmigłowców AW101.

Jak podano wówczas, pierwszy z polskich AW101 przyleci do PZL-Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów, które sprzęt musi spełnić przed przyjęciem do eksploatacji. Program testów obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia. Na jesieni tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Jest tam już gotowe 6 hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.

Umowę o wartości 1,65 mld zł brutto z należącą do Leonardo, spółką WSK PZL-Świdnik na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano 26 kwietnia 2019.

Wcześniej, 8 kwietnia 2019 MON podpisało umowę offsetową o wartości 395 882 751 zł ze spółkami Leonardo MW, Thales DMS France i MES (Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi). Przewiduje 9 zobowiązań, których głównymi beneficjentami będą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W Łodzi powstaje Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, gdzie będzie realizowana pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych wiropłatów, a co za tym idzie nastąpi pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną śmigłowców. 8 stycznia 2020 podpisano umowę wykonawczą w tej sprawie.

6 grudnia 2019 Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL-Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo 19 lipca 2021, gdzie realizowany jest montaż końcowy tych śmigłowców.

Tymczasem, 27 lipca br. z lotniska przyzakładowego spółki Leonardo w Varese-Venegono oblatano pierwszy z 32 zamówionych przez Polskę śmigłowców wsparcia AW149. Natomiast 21 czerwca br. Agencja Uzbrojenia uruchomiła procedurę zakupową partii śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International dla Wojsk Aeromobilnych, wchodzących w skład Wojsk Lądowych.

W najbliższych miesiącach Wojsko Polskie powinno jednak otrzymać 8 pomostowych AH-64 Apache, wydzierżawionych od US Army, przed planowanym zakupem nawet docelowo 96 nowych AH-64E Apache Guardian.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X