3 kwietnia Korpus Powietrzny Izraela (Chejl-ha Awir) poinformował, że do 122. Eskadry Nahshon w bazie lotniczej Newatim na Pustyni Negew został dostarczony nowy, wielozadaniowy samolot wywiadowczy Oron, zabudowany na kadłubie samolotu biznesowego Gulfstream G550. Prezentacja odbyła się podczas uroczystości z udziałem dowódcy Chejl-ha Awir, gen. dyw. Amikama Norkina (Wywiadowczy Ofek-16 na orbicie).

Korpus Powietrzny Izraela otrzymał nowy, wielozadaniowy samolot wywiadowczy Oron, zabudowany na kadłubie samolotu biznesowego Gulfstream G550

Zgodnie z opublikowaną informacją, samolot został zakupiony kilka lat temu i przyleciał do Izraela ze Stanów Zjednoczonych w ubiegłym miesiącu (z międzylądowaniem w Shannon w Irlandii), nosząc tymczasowy nr rejestracyjny N552GD. Wyposażenie specjalistyczne, wraz z awioniką, zostanie zabudowane przez izraelską spółkę IAI (Israel Aerospace Industries), która określiła go jako najbardziej zaawansowany na świecie samolot zwiadowczy. Cały proces potrwa dwa lata, po czym zostanie ogłoszona wstępna gotowość operacyjna. Samo opracowanie pakietu wyposażenia zajęło dziewięć lat (IAI dostarczy samolot specjalnego przeznaczenia).

122. Eskadra Nahshon ma obecnie na wyposażeniu, również bazujące na G550, dwa samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli Eitam CAEW z dwuzakresowym radarem AESA typu IAI EL/W-2085 (w służbie od 2006) i trzy do specjalnych misji elektronicznych (Special Electronic Missions Aircraft, SEMA) oznaczone jako Shavit z pakietem wyposażenia IAI EL/I-3001 (w służbie od 2005). Choć nie wiadomo, jakie wyposażenie znajdzie się na pokładzie samolotu Oron, to wizualnie przypomina on właśnie Eitam z charakterystycznymi bocznymi wypukłościami na kadłubie z panelami stacji radiolokacyjnej. Wiadomo tylko, że główny czujnik na Oron uzupełni zautomatyzowany system przechwytywania informacji (Modernizacja izraelskich Herculesów zakończona).

Oron uzupełni dwa samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli Eitam CAEW ti rzy do specjalnych misji elektronicznych Shavit SEMA / Zdjęcia: Amit Agronow, Chejl ha-Awir

Mjr I., zastępca dowódcy 122. Eskadry, stwierdził, że Oron będzie realizował przede wszystkim zobrazowanie lotnicze i wywiadowcze na potrzeby Korpusu Morskiego (Zro’a ha-Jam) oraz Dyrekcji Wywiadu Sił Obronnych i wyspecjalizowanej jednostki specjalnej Maof Rahav. O ile takie części tych zadań obecnie realizują samoloty typów Eitam i Shavit, to Oron będzie mógł wykonywać je całkowicie samodzielnie. Załoga Oron będzie liczniejsza (więcej niż sześć osób), niż obecnych samolotów zwiadowczych, a obecny na pokładzie personel wywiadowczy będzie analizował zbierane informacje w czasie rzeczywistym (Izrael zgodził się na zakup amerykańskiego uzbrojenia).

Według izraelskich mediów, Oron będzie miał szczególne znaczenie dla misji wywiadowczych i identyfikacji celów w Iranie, Iraku i Jemenie oraz w innych częściach regionu. Wcześniej, w wywiadzie dla dziennika The Times of Israel, gen. bryg. Yaniv Rotem, szef działu badań i rozwoju w izraelskim Ministerstwie Obrony, powiedział, że nowy samolot umożliwi wojsku łatwiejszą identyfikację celów do ataku przy użyciu systemów misji wspieranych przez sztuczną inteligencję. Wydaje się, że Oron będzie również służył jako węzeł komunikacyjny pomiędzy samolotami wielozadaniowymi F-35I Adir a punktami dowodzenia, analizując przy tym informacje zdobywane przez nie (Gotowość drugiej eskadry izraelskich F-35I).