Pod koniec lutego amerykańska spółka Bell Textron podsumowała swoje osiągnięcia na globalnych rynkach wojskowym i cywilnym w 2020 roku (kiedy to amerykański producent obchodził jubileusz 85-lecie istnienia) (Współpraca PGZ i Bell w programie Kruk, 2020-02-05).

Amerykańska spółka Bell Textron podsumowała swoją globalną działalność w 2020 roku / Zdjęcie: Bell Textron

Amerykańska spółka Bell Textron podsumowała swoją globalną działalność w 2020 roku / Zdjęcie: Bell Textron

 

Pierwszym sukcesem było zakwalifikowanie się 16 marca do kolejnego etapu programu następcy śmigłowców wielozadaniowych UH-60 Black Hawk o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium). Do 2022 opracuje ofertę i ocenę wykonalności na bazie testowanego zmiennowirnikowca V-280 Valor. W międzyczasie prototyp wykonał ponad 200 godzin nalotu podczas 150 lotów testowych. Konkurentem w programie jest konsorcjum Sikorsky Aircaft wraz z Boeingiem oferujące śmigłowiec Defiant X, w oparciu o testowany demonstrator technologii SB>1 Defiant (Defiant X w programie FLRAA, 2021-01-26).

Drugi sukces Bella nastąpił kilka dni później. 25 marca oferta projektu śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego 360 Invictus została wskazana przez US Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center do etapu budowy prototypów (Competitive Prototype) w programie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) – równolegle z kontrofertą Lockheed Martin/Sikorsky Aircraft z modelem Raider X. We wrześniu spółka otrzymała kolejne środki finansowe na ten cel, a na początku listopada rozpoczęto budowę prototypu w zakładach montażowych Amarillo Asembly Center w Teksasie (Cyfrowy bliźniak śmigłowca Bell 360 Invictus, 2021-02-25; Budowa prototypu Bell 360 Invictus, 2020-11-03; Bell i Sikorsky w kolejnym etapie FARA, 2020-03-26).

W Polsce,  podczas targów MSPO 2020, Bell promował duet śmigłowców rodziny H-1 jako kompleksową odpowiedź na zapotrzebowanie Polskich Sił Zbrojnych, poszukujących zarówno platformy szturmowej (program Kruk) jak i średniego śmigłowca uniwersalnego, który ma być wyłoniony w ramach programu Perkoz (Perkoz: W poszukiwaniu następcy Mi-2, 2020-05-07; Chętni na Perkoza, 2020-06-05).

Jeśli chodzi o dostawy seryjnych egzemplarzy statków powietrznych, to w 2020 roku Bell miał na swoim koncie 140 śmigłowców cywilnych oraz 45 śmigłowców wojskowych (i zmiennowirnikowców – dostarczono 400. egzemplarz V-22 Osprey, a także pierwsze egzemplarze dla Japonii i amerykańskiej marynarki wojennej) (Pierwsze MV-22B w Japonii, 2020-05-09; Pierwszy CMV-22B oblatany, 2020-01-25).

Ponadto dostarczono pierwszy śmigłowiec na rynek chiński (na potrzeby lokalnej telewizji), a także pierwszy 412EPX do Japonii (w kooperacji z Subaru). Podczas targów elektronicznych CES 2020 w Las Vegas zaprezentowano z kolei koncepcję ekosystemu Smart Cities, obejmującego elektryczne latające taksówki Nexus 4EX i bezzałogowce z rodziny APT (Autonomous Pod Transport) obejmujące modele APT20 i APT70, które będą wyposażone w oprogramowanie AerOS. W przypadku większego APT70 zakończono wraz z agencją NASA integrację systemów i ich operacjonalizację oraz przeprowadzono demonstrację w locie.

Podczas wystawy Helicopter Association International Heli-Expo 2020 w Anaheim w Kalifornii zaprezentowano nowe funkcjonalności cywilnych śmigłowców modeli 505 Jet Ranger X (śmigłowce tego typu osiągnęły w 2020 roku nalot ponad 50 tys. h), 407GXi, 429, 412EPX oraz 525 Relentless (w przypadku tego ostatniego zakończono próby natężenia generowanego hałasu). Zaprezentowano również eksperymentalny śmigłowiec 429 z nowym elektrycznym zespołem śmigła ogonowego EDAT (Electrically Distributed Anti Torque). Jest to rozwiązanie zbliżone do fenestronu Airbusa, lecz złożone z czterech wirników zasilanych własnymi silnikami elektrycznymi (Bell 505 dla jamajskiego wojska, 2021-02-09).

W 2020 roku Bell świętował również otwarcie centrum wsparcia serwisowego RAS (Rheinland Air Services) dla śmigłowców 505 Jet Ranger X w Niemczech oraz centrum biznesowego śmigłowców cywilnych w Fort Worth w Teksasie. Otworzono także nową filię zakładów w Wichita w Kansas oraz zapowiedziano budowę nowego centrum technologicznego (Pierwszy Bell 505 NXi w Europie, 2021-02-06).

Ponadto, w Danii i Polsce (natomiast Polska Policja odebrała trzy śmigłowce 407GXi – przyp. red.) otwarto nowe autoryzowane centra wsparcia eksploatacji oraz zakupiono spółkę Aerochine Aviation Policja odebrała wszystkie Belle 407, 2020-10-22;  Autoryzowane centrum obsługi Bella w Polsce, 2020-09-15).