4 lutego amerykańska spółka Bell Textron poinformowała o dostarczeniu pierwszego jednosilnikowego, lekkiego śmigłowca model 505 NXi dla nieujawnionego odbiorcy europejskiego – podmiotowi korporacyjnemu. Dostawa odbyła się poprzez filię Bell Textron Prague w czeskiej Pradze. Wiropłat otrzymał z końcem 2020 roku certyfikat typu od Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) (Wirtualny Bell Live Showcase, 2021-02-03).

Bell Textron dostarczył dotąd prawie 300 śmigłowców model 505 JRX do ponad 55 państw na sześciu kontynentach, które przekroczyły łącznie 50 tys. godzin nalotu. Wśród użytkowników publicznych są: japońska Straż Wybrzeża, wojska lotnicze Czarnogóry, wietnamska spółka Vietnam Helicopter Corporation oraz policja amerykańska / Zdjęcie: Bell Textron

Bell Textron dostarczył dotąd prawie 300 śmigłowców model 505 JRX do ponad 55 państw na sześciu kontynentach, które przekroczyły łącznie 50 tys. godzin nalotu. Wśród użytkowników publicznych są: japońska Straż Wybrzeża, wojska lotnicze Czarnogóry, wietnamska spółka Vietnam Helicopter Corporation oraz policja amerykańska / Zdjęcie: Bell Textron

W porównaniu z bazowym modelem 505 Jet Ranger X (JRX), produkowanym od 2014 przez kanadyjski oddział spółki, Bell Textron Canada, dostarczony śmigłowiec został wyposażony w nowy, zintegrowany pakiet awioniki Garmin G1000 NXi.

Jak zapewnia Bell Textron, nowa awionika redukuje obciążenie pracą pilota, zwiększa świadomość sytuacyjną dzięki większej mocy obliczeniowej i nowym kolorowym wyświetlaczom podświetlonym diodami LED w kabinie, dostarczającym informacje o locie, stanie śmigłowca, ruchu powietrznym i przeszkodach terenowych w okolicy.

Bell 505 NXi jest napędzany silnikiem turbowałowym Safron Arrius 2R o mocy 505 KM (377 kW), sterowanym dwukanałowym cyfrowym systemem FADEC. Układ sterowania wyposażono w dwurdzeniowe procesory, co skraca czas rozruchu śmigłowca o 50%. W pamięć komputera głównego wgrano mapy do lotów z widocznością ziemi (VFR), jak i według wskazań przyrządów (IFR). Są pokazywane na wyświetlaczu wielofunkcyjnym (MFD) ulepszonym wskaźniku sytuacji poziomej (HSI) wraz z nakładkami map, ruchu lotniczego i terenu.

Wyposażeniem opcjonalnym, na życzenie odbiorcy, jest bezprzewodowe łącze danych umożliwiające łatwe przesyłanie planu lotu i bazy danych za pośrednictwem kompatybilnego urządzenia mobilnego.

Bell 505 JRX miał premierę podczas paryskich targów Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) 2013 i nosił wówczas nazwę Bell SLS (Short Light Single). Docelowa nazwa została ujawniona podczas wystawy Heli-Expo w kalifornijskim Anaheim, 25 lutego 2014. Bell 505 JRX został certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) w czerwcu 2017.