8 września Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) podpisało pięcioletnią umowę o wartości 13,5 mln USD (51,13 mln zł) z Bell Textron na prace badawczo-rozwojowe w programie nowego śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft).

Umowa, której termin realizacji minie 7 września 2025, przewiduje realizację prac związanych z badaniami projektowymi, analizami, symulacjami, testami, integracją oraz produkcją związaną z redukcją ryzyka, a także oceny przydatności operacyjnej technologii i podsystemów.

Co ciekawe, w umowie zawarto stwierdzenie o różnych wariantach śmigłowca FARA. Nie podano przy tym lokalizacji miejsc, gdzie będą realizowane prace ani podziału finansowania, co zostanie zapewne upublicznione w późniejszym czasie, gdy poszczególne prace rozpoczną się. Partnerem Bella w programie jest spółka Collins Aerospace.

Spółka z Fort Worth zaoferowała śmigłowiec 360 Invictus, który został wybrany do etapu budowy prototypu 25 marca 2020, wspólnie z kontrofertą Sikorsky Aircraft z wiropłatem Raider X (konkurencyjne prototypy muszą zostać oblatane do 2022). Nowy wiropłat, który zostanie wybrany w 2024, wypełni rolę wycofanych w 2014 śmigłowców typu OH-58D Kiowa Warrior, także produkowanych przez Bella (Bell i Sikorsky w kolejnym etapie FARA, 2020-03-26).

Opis
Bell 360 Invictus będzie napędzany nowym silnikiem turbowałowym General Electric T901-GE-900 (GE3000), wybranym przez US Army w programie Improved Turbine Engine Program (ITEP), a także dodatkowym silnikiem współpracującym z układem napędowym, co pozwoli na uzyskanie większej mocy wyjściowej (Bell i Sikorsky-Boeing w kolejnym etapie FLRAA, 2020-03-17).

Cechą charakterystyczną nowego wiropłatu będą dwa aerodynamiczne pylony pozbawione węzłów uzbrojenia. Podczas lotów z dużą prędkością zapewnią one siłę nośną, podobnie jak ma to miejsce w samolotach. To rozwiązanie odciąży wirnik główny. Układ ten uzupełnią dwa aktywne poziome stabilizatory na belce ogonowej. Wirnik ogonowy zostanie zabudowany w stateczniku pionowym w postaci fenestronu (o 25% wydajniejszy od klasycznego rozwiązania).

Śmigłowiec zostanie uzbrojony w 20-mm działko umieszczone na dziobie. Pociski rakietowe i bezzałogowe statki latające o kryptonimie ALE (Air-Launched-Effects) będą przenoszone w wewnętrznych komorach, co zmniejszy opór aerodynamiczny. W tym samym celu zastosowane zostanie chowane podwozie główne (Bezzałogowce dla śmigłowców US Army, 2020-08-27).