Przejdź do serwisu tematycznego

Kawasaki wyprodukuje kolejne AW101 na licencji Leonardo

Podczas wystawy Paris Air Show 2023, spółki Leonardo i Kawasaki Heavy Industries podpisały kolejną umowę licencyjną na produkcję śmigłowców wielozadaniowych AW101 w Japonii oraz modernizację MLU obecnie eksploatowanych tam wiropłatów.

Podczas międzynarodowej wystawy lotniczej Paris Air Show 2023, a właściwie Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) na lotnisku Paris-Le Bourget (19-25 czerwca br.), włoska spółka Leonardo poinformowała, że jej brytyjski oddział Leonardo Helicopters UK podpisał umowę z japońską Kawasaki Heavy Industries (KHI) na przedłużenie produkcji licencyjnej 16-tonowych śmigłowców wielozadaniowych CH-101/MCH-101 (lokalne oznaczenie AW101) w Japonii oraz modernizację MLU (Mid-Life Update) obecnie eksploatowanych wiropłatów w lotnictwie Japońskich Morskich Sił Samoobrony (Kaijō Jieitai) w liczbie 13 egzemplarzy.

Kawasaki MCH-101 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Japonii

Podpisanie zbiega się z obchodami 20-letniej współpracy na rynku śmigłowców z Kawasaki Heavy Industries (KHI), Leonardo i Marubeni Aerospace Corporation. Nie poinformowano ile dodatkowych śmigłowców zostanie zakontraktowanych. Jest też kontynuacją zamówienia na jeden wiropłat z ubiegłego roku.

Lotnictwo Kaijō Jieitai dysponuje 12 MCH-101 przeznaczonymi do zadań transportowych i zwalczania zagrożeń minowych oraz 3 CH-101 do transportu użytkowego wykorzystywanego do wspierania japońskich działań badawczych w Antarktyce. W programie modernizacji MLU, który rozpoczął się w tym roku, partia śmigłowców MCH-101 otrzyma najnowszą konfigurację awioniki, umożliwiającej zwiększenie efektywności operacyjnej floty.

Przez dwie dekady Leonardo, Kawasaki Heavy Industries i Marubeni Aerospace współpracowały nad programem MCH-101/CH-101, z KHI jako głównym wykonawcą i Leonardo zapewniającym wsparcie techniczne dla platformy. Marubeni Aerospace Corporation działa jako dystrybutor Leonardo i jest odpowiedzialna za części zamienne, sprzęt obsługi naziemnej i inne usługi.

Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters, powiedział:

Jesteśmy dumni z naszej bliskiej współpracy z Kawasaki Heavy Industries i Marubeni Aerospace, a dziś cieszymy się, że możemy świętować ten ważny kamień milowy i kontrakt. Podkreśla ważną rolę AW101 w japońskiej obronie, a także wyjątkowe możliwości, jakie zapewnia operatorom na całym świecie.

Adam Clarke, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters UK, powiedział:

Ten kontrakt pokazuje kluczową rolę, jaką jedyny brytyjski producent śmigłowców odgrywa w globalnej obronności. Dzięki temu znaczącemu partnerstwu z przemysłem japońskim, eksport z działalności Leonardo w zakresie śmigłowców przynosi milionom funtów gospodarce Wielkiej Brytanii. Z niecierpliwością czekamy na wiele lat wspólnej pracy, tworząc ważne technologie, które pomogą klientowi w realizacji szeregu trudnych misji.

Kenya Takaha, starszy dyrektor działu Marketing Division Aerospace System Company w Kawasaki Heavy Industries (KHI), powiedział:

Jesteśmy dumni, że w ramach japońskiego programu MCH-101 udało się uruchomić dodatkowe zamówienia z najnowszymi specyfikacjami i program MLU. Japonia, Wielka Brytania i Włochy dysponują tę doskonałą platformę. Przewidujemy, że w każdym z państw mogą istnieć wspólne wymagania operacyjne, a wprowadzenie wspólnego sprzętu jako platformy może skutecznie przyczynić się do wzmocnienia zdolności obronnych każdego z nich.

KHI dostarczyła pierwszy śmigłowiec AW101 do Kaijō Jieitai w dniu 24 maja 2006. W 2015 dostarczono pierwszy MCH-101 wyposażony w lotnicze środki przeciwminowe. Podstawowym zadaniem AW101/MCH-101 jest zwalczanie min morskich z powietrza i jest to jeden z zaledwie dwóch typów śmigłowców zdolnych do holowania sonaru Northrop Grumman AN/AQS-24A, jedynego sprawdzonego w praktyce, szybkiego lotniczego systemu przeciwminowego. Unikalna konfiguracja z trzema silnikami, pozwala MCH-101 na bezpieczne operacje podczas holowania na małej wysokości i przy niskich prędkościach. Pierwszy śmigłowiec wszedł do służby operacyjnej w 2016, a japoński operator wylatał, tylko w samym 2021 roku, ponad 25 000 godzin.

Śmigłowce Leonardo są używane w Japonii od połowy lat 1980. w wielu kluczowych programach. Obecnie około 160 różnych typów śmigłowców Leonardo służy w Japońskich Morskich Siłach Samoobrony, Straży Przybrzeżnej, Policji i Straży Pożarnej, z wyspecjalizowanymi operatorami świadczącymi usługi medyczne i komercyjne.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X