Przejdź do serwisu tematycznego

Norwegia: Amerykańska zgoda na MH-60R i wsparcie dla C-130J

Departament Stanu USA wydał zgody na sprzedaż do Norwegii 6 morskich śmigłowców wielozadaniowych MH-60R Seahawk oraz pakietu wsparcia eksploatacji 4 średnich samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules.

26 kwietnia br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Królestwa Norwegii 6 morskich śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky MH-60R Seahawk oraz pakietu wsparcia eksploatacji 4 średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules. Oba pakiety wyceniono na maksymalnie 1,166 mld USD (4,84 mld zł).

MH-60R Seahawk / Zdjęcie: US Navy

Zgodnie z pierwszą opublikowaną informacją, rząd w Oslo wnioskował o możliwość zakupu 6 śmigłowców MH-60R Seahawk, 15 silników turbowałowych General Electric T-700-GE-401C, 9 taktycznych systemów transmisji danych standardu Link-16 opartych o terminale MIDS JTRS (Multifunction Information Distribution System Joint Tactical Radio System), 18 modułów nawigacji zliczeniowej i satelitarnej INS/GPS z usługą precyzyjnego pozycjonowania PPS (Precise Positioning Service) i wbudowanym modułem kryptograficznym SAASM (Embedded Airborne Selective Availability Anti-Spoofing Module), 6 sonarów niskiej częstotliwości AN/AQS-22 ALFS, impulsowe wyrzutniki flar M514 wraz z nabojami MJ20, flary CCU-136A/A, karabiny maszynowe kal. 12,7 mm GAU-21/A (FN M3M), szyfrowane radiostacje AN/ARC-210 RT-2036 UHF/VHF, układy ostrzegające o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-47 MWS, transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-123 z interrogatorami modu 4/5 i układem szyfrowania KIV-78, zestawy wyrzutników flar i dipoli AN/ALE-47, systemy walki elektronicznej, systemy transmisji danych ADTS, głowice obserwacyjno-wskaźnikowe AN/AAS-44C(V) MSTS FLIR, systemy planowania misji JMPS, terminale łączności radiowej AN/ARQ-59 Hawk, systemy symulacji ATS/OMIA czy zasobniki elektronicznych środków wsparcia AN/ALQ-210 ESM.

Wnioskowano również o zapasowe kontenery transportowe na silniki, części zamienne i naprawcze. sprzęt pomocniczy i testowy, sprzęt do komunikacji, usługę dostawy, publikacje i dokumentacje techniczne, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawców umowy (Lockheed Martin Rotary and Mission Systems), prace inżynieryjne, integracyjne i testowe wymagane do zapewnienia gotowości do produkcji norweskich śmigłowców MH-60R oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Całkowity szacowany koszt pakietu to 1 mld USD (4,15 mld zł).

Przypomnijmy, że 14 marca br. minister obrony Norwegii Bjørn Arild Gram ogłosił, że MH-60R Seahawk zastąpią śmigłowce NHI Industries NH90 NFH w królewskiej marynarce wojennej (Sjøforsvaret). Decyzję o wycofaniu europejskich wiropłatów podjęto 10 czerwca 2022 z powodu niezadowalającej gotowości operacyjnej i wieloletnich opóźnień w dostawach.

Sześć MH-60R będzie początkowo wykorzystywanych w straży wybrzeża (Kystvakten) z bazy lotniczej Bardufoss w okręgu Troms og Finnmark na północy kraju, ale w dalszej kolejności do roli zwalczania okrętów podwodnych (kolejne śmigłowce?).

Jak dotąd, śmigłowce wielozadaniowe MH-60R trafiły na eksport do Arabii Saudyjskiej (1 egzemplarz + 9 zamówionych), Australii (23 egzemplarze; jeden utracony + 12 zamówionych), Danii (9 egz.), Grecji (7 zamówionych), Hiszpanii (8 zamówionych), Indii (5 egz. + 19 zamówionych), Korei Południowej (12 zamówionych) oraz Tajwanu (12 zamówionych).

Zdjęcie: Lockheed Martin

Drugi zatwierdzony pakiet zawiera usługi wsparcia dla floty 4 średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules, użytkowanych w królewskich wojskach lotniczych (Luftforsvaret). Pakiet ma pozwolić na zmodernizowanie samolotów w wersji Block 6 aby mogły służyć po 2028 roku.

Zawiera on systemy planowania misji JMPS, komponenty do samolotów, części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria, wsparcie usług naprawczych, sprzęt pomocniczy i wsparcia dla statków powietrznych, jawne publikacje i dokumentacje techniczne, dostawy i wsparcie oprogramowania, jawne systemy numerów identyfikacyjnych CPIN, wsparcie telekomunikacyjne, drobne modyfikacje, konserwacja i wsparcie serwisowe, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (Lockheed Martin) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Całkowity szacowany koszt pakietu to 166 mln USD (690 mln zł).

Luftforsvaret użytkują wszystkie Super Herculesy w 335. Eskadrze (335 skvadron) 134. Skrzydła Lotniczego w bazie lotniczej Gardermoen (część lotniska cywilnego w Oslo), które zostały dostarczone w latach 2008-2010. 15 marca 2012 jeden o nazwie własnej Siv został utracony w katastrofie lotniczej, w której zginęło 5 osób, w rejonie szwedzkiego szczytu górskiego Kebnekaise, w regionie Norrbotten na północy kraju, podczas ćwiczenia NATO Cold Response. Już 3 listopada tego samego roku USA dostarczyły nowy samolot jako uzupełnienie floty, choć faktycznie miał to być piąty pierwotnie zamówiony w 2007 egzemplarz. Ostatecznie Oslo nie zdecydowało się na kolejne zakupy. Norweskie Super Herculesy zastąpiły 6 C-130H, użytkowane od 1969.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X