Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsze E-7A Wedgetail dla USAF zamówione

Amerykańska spółka Boeing otrzymała zamówienie od Departamentu Obrony USA na dostawę pierwszych dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7A Wedgetail jako następców E-3G Sentry (AWACS).

28 lutego br. amerykańska spółka Boeing poinformowała o otrzymaniu zamówienia w formule Undefinitized Contract Actions (UCA) o maksymalnej wartości 1,2 mld USD (5,33 mld zł) od Departamentu Obrony USA na dostawę pierwszych dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7A Wedgetail jako następców E-3G Sentry (AWACS). Konstrukcja została wskazana 26 kwietnia 2022 jako preferowana przez departament wojsk lotniczych USAF (Department of Air Force) (USAF: E-7A Wegdetail następcą E-3G Sentry).

Wizualizacja E-7A Wedgetail w barwach USAF / Grafika: Boeing

W chwili zawarcia umowy uruchomiono pierwsze środki finansowe w wysokości 134 mln USD (594,72 mln zł). Dostawy mają zostać zrealizowane od sierpnia 2024 do końca 2028. Będą to samoloty nowej generacji w konfiguracji prototypowej reprezentatywnej dla wariantu produkcyjnego. Docelowo może zostać zamówionych ok. 30 samolotów. We wniosku budżetowym na rok fiskalny 2023 zatwierdzono rozpoczęcie wycofywania 15 z 31 samolotów E-3G Sentry, co miało pozwolić na zabezpieczenie środków finansowych na zakup pierwszych E-7A. Przewiduje się, że w dalszej Boeing otrzyma dwa wielkoseryjne zamówienia, w tym pierwsze na około 16 samolotów w 2025.

E-7 to sprawdzona platforma – powiedział Stu Voboril, wiceprezes Boeinga i dyrektor generalny programu E-7. Jest to jedyny zaawansowany samolot, który jest w stanie spełnić krótkoterminowe wymagania USAF w zakresie kontroli w powietrzu, umożliwiając jednocześnie integrację między siłami połączonymi.

Przypomnijmy, że 27 E-3G Sentry podlega Dowództwu Lotnictwa Bojowego, natomiast 4 podlega Dowództwu USAF na Pacyfiku. Ich gotowość operacyjna jest szacowana na 45%. Co ciekawe, w lutym 2021 gen. Kenneth S. Wilsbach, dowódca PACAF (Pacific Air Forces) rekomendował zakup samolotów E-7A. Pozytywnie o tej platformie wypowiadał się też szef sztabu USAF gen. Charles Q. Brown Jr. 20 października ub. r. zlecono też spółce Boeing dostarczenie szczegółowej informacji na temat E-7A w kontekście ewentualnego następcy E-3G. W grudniu 2021 sekretarz USAF Frank Kendall potwierdził, że jest przychylny ich zakupowi, a na początku 2022 australijski E-7A brał udział w ćwiczeniu Red Flag 22-1 w Nevadzie, podczas którego współpracował z F-35A i F-22A (E-7 Wedgetail jako następca E-3 Sentry w USAF?).

Samoloty E-7A są na wyposażeniu królewskich australijskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force) w liczbie 6 egzemplarzy, a także wojsk lotniczych Korei Południowa (4 egzemplarze znane jako Peace Eye; planowane jest dokupienie 2 kolejnych) i Turcji (4 egzemplarze znane jako Peace Eagle). Wkrótce dołączy do nich Wielka Brytania, (5 egzemplarzy, gdzie otrzymają oznaczenie Wedgetail AEW1) i prawdopodobnie zostaną one zaoferowane NATO w ramach programu Alliance Future Surveillance and Control (AFSC) (Saab oferuje NATO nowe samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia).

E-7A, a właściwie Boeing 737 AEW&C, o konfiguracji zbliżonej do 737-700ER, jest wyposażony w wielozadaniowy radar ze skanowaniem elektronicznym (Multi-role Electronically Scanned Array, MESA), pracujący w paśmie L, który wykrywa obiekty w odległości do 600 km (lecące na wysokim pułapie), do 370 km (nisko lecące, trudniej wykrywalne statki powietrzne). Może śledzić do 180 celów naraz, naprowadzając inne samoloty do przechwycenia 24 z nich. Radar wykrywa także cele nawodne wielkości fregaty rakietowej z odległości ponad 240 km. W trybie wykrywania sygnałów elektromagnetycznych (ELectronic INTelligence, ELINT), E-7A ma skuteczny zasięg ponad 850 km, operując na pułapie 9000 m. Radar został zaprojektowany przez spółkę Northrop Grumman.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X