Przejdź do serwisu tematycznego

USAF: E-7A Wegdetail następcą E-3G Sentry

Departament amerykańskich wojsk lotniczych wskazał samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7A Wedgetail jako następcę E-3G Sentry (AWACS).

26 kwietnia departament amerykańskich wojsk lotniczych (Department of Air Force) wskazał samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-7A Wedgetail jako następcę Boeing E-3G Sentry (AWACS). Zapytanie o informację (RFI, Request For Information) w tej sprawie zostało opublikowane 8 lutego br. (USAF szukają następcy AWACS).

Departament amerykańskich wojsk lotniczych wskazał samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-7A Wedgetail (na pierwszym planie) jako następcę E-3G Sentry (na drugim planie) / Zdjęcie: USAF

Zgodnie z komunikatem prasowym, E-7A jest jedyną platformą która może sprostać wymogom operacyjnym przedstawionym we wniosku RFI. Zamówienie dwóch samolotów nowej generacji w konfiguracji prototypowej reprezentatywnej dla wariantu produkcyjnego w roku fiskalnym 2023 z dostawami w ciągu maksymalnie pięciu lat wraz z systemem wsparcia naziemnego i szkoleniem personelu. Planowane jest przeznaczenie na ten cel 227 mln USD, a dostawa pierwszego prototypu ma zostać zrealizowana do 2027. Drugi egzemplarz ma zostać zamówiony w 2024 z produkcją w kolejnym roku. Docelowo może zostać zamówionych ok. 30 samolotów.

We wniosku budżetowym na rok fiskalny 2023 planowane jest rozpoczęcie wycofywania 15 z 31 samolotów E-3G Sentry, co pozwoli na zabezpieczenie środków finansowych na zakup E-7A. Departament wojsk lotniczych podkreśla, że samoloty E-7A są na wyposażeniu królewskich australijskich wojsk lotniczych (RAAF, Royal Australian Air Force), dzięki czemu wzmocni to interoperacyjność między nimi. Warto nadmienić, że użytkownikami są też Korea Południowa (4 znanych jako Peace Eye; planowane jest dokupienie 2 kolejnych) i Turcja (4 znanych jako Peace Eagle). Wkrótce dołączy do nich Wielka Brytania (5 egzemplarzy) (Brytyjskie E-3D Sentry AEW.Mk 1 dla Chile).

Przypomnijmy, że 27 E-3G Sentry jest podlega Dowództwu Lotnictwa Bojowego, natomiast 4 podlega Dowództwu USAF na Pacyfiku. Ich gotowość operacyjna jest szacowana na 45%. Co ciekawe, w lutym 2021 gen. Kenneth S. Wilsbach, dowódca PACAF (Pacific Air Forces) rekomendował zakup samolotów E-7A. Pozytywnie o tej platformie wypowiadał się też szef sztabu USAF gen. Charles Q. Brown Jr. 20 października ub. r. Zlecono też spółce Boeing dostarczenie szczegółowej informacji na temat E-7A w kontekście ewentualnego następcy E-3G. W grudniu 2021 sekretarz USAF Frank Kendall potwierdził, że jest przychylny ich zakupowi, a na początku br. australijski E-7A brał udział w ćwiczeniu Red Flag 21-1 w Nevadzie, podczas którego współpracował z F-35A i F-22A (E-7 Wedgetail jako następca E-3 Sentry w USAF?).

E-7A, a właściwie Boeing 737 AEW&C, o konfiguracji zbliżonej do 737-700ER, jest wyposażony w wielozadaniowy radar ze skanowaniem elektronicznym (Multi-role Electronically Scanned Array, MESA), pracujący w paśmie L, który wykrywa obiekty w odległości do 600 km (lecące na wysokim pułapie), do 370 km (nisko lecące, trudniej wykrywalne statki powietrzne). Może śledzić do 180 celów naraz, naprowadzając inne samoloty do przechwycenia 24 z nich. Radar wykrywa także cele nawodne wielkości fregaty rakietowej z odległości ponad 240 km. W trybie wykrywania sygnałów elektromagnetycznych (ELectronic INTelligence, ELINT), E-7A ma skuteczny zasięg ponad 850 km, operując na pułapie 9000 m. Radar został zaprojektowany przez spółkę Northrop Grumman.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X