Przejdź do serwisu tematycznego

Grecja zainteresowana brazylijskimi C-390 Millenium

Media branżowe poinformowały, że grecki rząd rozmawiał z kierownictwem brazylijskiej spółki Embraer na temat możliwości pozyskania samolotów transportowych C-390 Millenium w miejsce starzejących się C-130B/H Hercules.

28 stycznia br. południowoamerykański serwis branżowy SA Defensa poinformował, że grecki rząd rozmawiał z kierownictwem brazylijskiej spółki Embraer na temat możliwości pozyskania samolotów transportowych C-390 Millenium w miejsce starzejących się C-130B/H Hercules.

C-390 Millenium / Zdjęcie: Embraer

Rozmowy z brazylijskim producentem mieli prowadzić przedstawiciele ministerstwa obrony Grecji, jak i wojsk lotniczych (Polemikí Aeroporía). Nie są znane dalsze szczegóły przedsięwzięcia. Ewentualną alternatywą dla konstrukcji z Ameryki Południowej może być fabrycznie nowy C-130J-30 Super Hercules (Pierwsze Rafale w Grecji, Wsparcie eksploatacji silników greckich F-16, Elbit zbuduje ośrodek szkoleniowy w Grecji).

Greckie wojska lotnicze dysponują średnimi samolotami transportowymi Lockheed C-130 Hercules od lat 1970. Początkowo zamówiono 12 fabrycznie nowych egzemplarzy C-130H, a w 1992 rząd Stanów Zjednoczonych przekazał z nadwyżek sprzętowych US Air Force (USAF) 5 używanych C-130B. Dwa samoloty utracono w wypadkach, a w wyniku stopniowego wycofywania pozostałych z eksploatacji obecnie w linii pozostaje 7. Ponadto, użytkowane są dwa C-130H EW, jako wariant wyspecjalizowany do walki radioelektronicznej.

W Europie brazylijska spółka odnotowała trzy sukcesy marketingowe związane z C-390 Millenium. 11 lipca 2019 pięć samolotów zamówiła Portugalia (z opcją na szósty), 17 listopada 2020 dwa samoloty Węgry, natomiast 16 czerwca 2022 pięć samolotów Królestwo Niderlandów. Na Starym Kontynencie wcześniej zainteresowanie nimi wyrażały również Czechy, podpisując list intencyjny w kwietniu 2013, ale dotąd nie podejmując dalszych kroków (C-390M Millenium dla Niderlandów, Montaż pierwszego węgierskiego KC-390, KC-390 dla Portugalii).

Poza Europą, zamówienia na nowy model samolotu transportowego uzyskano tylko od Brazylii (13 zamiast 27 planowanych), ale zainteresowanie nimi wyrażały Chile (6 samolotów), Kolumbia (12) i Argentyna (6). W przeszłości rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru, Nowa Zelandia i Kanada (Mniej C-390 Millenium dla Brazylii).

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X