16 czerwca br. ministerstwo obrony Królestwa Niderlandów poinformowało o wyborze brazylijskich samolotów transportowych Embraer C-390M Millenium jako następców dla czterech Lockheed Martin C-130H/C-130H-30 Hercules. Tym samym państwo to stanie się czwartym użytkownikiem tych samolotów, po Brazylii, Portugalii i Węgrzech (Montaż pierwszego węgierskiego KC-390, Mniej C-390 Millenium dla Brazylii, KC-390 dla Portugalii).
C-390M Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m / Zdjęcie: Embraer
Sekretarz stanu ds. Obrony Niderlandów Christophe van der Maat napisał do Izby Reprezentantów, że brazylijska konstrukcja będzie następcą samolotów amerykańskich w królewskich wojskach lotniczych (Koninklijke Luchtmacht; KLu). Odrzucono tym samym rozpatrywaną konkurencyjną konstrukcję C-130J Super Hercules. Pierwszy z pięciu C-390M Millenium ma trafić do odbiorcy w 2026. Flota ma pozwolić na realizację rocznego nalotu wynoszącego do 4000 godzin.
Koninklijke Luchtmacht dysponuje obecnie dwoma C-130H-30, dostarczonymi w 1994 i dwoma C-130H, dostarczonymi w 2010 z nadwyżek amerykańskich. Jeszcze dwa lata temu zakładano, że samoloty będą służyć do 2031, ale ze względu na szybsze niż zakładano tempo zużycia płatowców, wycofywanie ma rozpocząć się w 2025.
Jak dotąd Embraer uzyskał zamówienia na trzynaście C-390M Millenium od rodzimego odbiorcy (zamiast planowanych 27), pięć (z opcją na jeden kolejny) od Portugalii i dwa od Węgier. Wcześniej, zainteresowanie zakupem wyrażały Czechy (podpisując list intencyjny w kwietniu 2013), a także Chile (6 samolotów), Kolumbia (12) i Argentyna (6). Rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru oraz Nowa Zelandia i Kanada.
Niderlandy zwiększają wydatki obronne
1 czerwca br. minister obrony Niderlandów Kajsa Ollongren zaprezentowała dokument planistyczny Defence Note 2022 na bieżący rok fiskalny, w którym zawarto dodatkowe 5 mld EUR na obronę. Dokument obejmuje plan:
- dokupienia 5 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II (zwiększając łączne zamówienie do 52 egz.) i ustanawiając trzecią eskadrę tych samolotów (obok 322. Eskadry w bazie Leeuwarden i 313. Eskadry w Volkel) (Gotowość operacyjna niderlandzkich F-35A);
- dokupienia 4 dodatkowych bezzałogowców uderzeniowych MQ-9A Reaper Block 5 (zwiększając łączne zamówienie do 8 egz.) z planem ich uzbrojenia w 2023 (Niderlandy odebrały pierwszego MQ-9A);
- modernizacji śmigłowców AS532 Cougar pod kątem wsparcia operacji specjalnych;
- następnie zastąpienia śmigłowców AS532 Cougar nową konstrukcją w ramach programu Medium Utility Helicoper, który rozpocznie się w 2023;
- zastąpienia czterech samolotów transportowych C-130H/C-130H-30 Hercules pięcioma egzemplarzami konstrukcji nowego typu;
- zastąpienia samolotów Gulfstream IV w 2022;
- przeformowania batalionu Brygady Powietrznodesantowej w jednostkę wsparcia operacji specjalnych ze śmigłowcami;
- zastąpienia podstawowego programu szkoleniowego pilotów (Initial Pilot Training Capacity);
- zastąpienia śmigłowców NH90 po 2027;
- modyfikacji śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian i transportowych CH-47F Chinook (Modernizacja holenderskich AH-64D, Pierwszy nowy CH-47F w Niderlandach).