Przejdź do serwisu tematycznego

Ostatnie przedseryjne MH-139A dostarczone USAF

Amerykańska spółka Boeing dostarczyła rodzimym wojskom lotniczym ostatnie dwa z sześciu przedseryjnych egzemplarzy średnich śmigłowców specjalnego przeznaczenia MH-139A Grey Wolf.

W poniedziałek, 20 listopada, amerykańska spółka Boeing poinformowała, że w ubiegłym miesiącu dostarczyła rodzimym wojskom lotniczym (US Air Force, USAF) ostatnie dwa z sześciu przedseryjnych egzemplarzy średnich śmigłowców specjalnego przeznaczenia MH-139A Grey Wolf, opracowanych wspólnie ze spółką Leonardo i zaoferowanych jako następcy Bell UH-1N Twin Huey.

Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Śmigłowce zostały wyprodukowane w ramach fazy RDT&E (Research, Development, Test & Evaluation), obejmującej prace badawczo-rozwojowe, testy i ocenę operacyjną. Dołączyły one do czterech pierwszych wprowadzonych do ograniczonej służby testowej 19 grudnia 2019. Wszystkie zostały zamówione w ramach wstępnej partii 24 września 2018 za równowartość 375,55 mln USD.

Dostarczenie Siłom Powietrznym wszystkich śmigłowców w fazie RDT&E umożliwia im kontynuowanie krytycznych testów operacyjnych i pozwala Boeingowi skupić się na montażu pierwszych śmigłowców seryjnych – powiedział Azeem Khan, dyrektor programowy MH-139 w Boeingu. Grey Wolf zapewni Siłom Powietrznym kluczowe atuty w zwiększeniu zdolności w zakresie bezpieczeństwa narodowego. To ważny krok na drodze do wprowadzenia śmigłowców do służby.

3 marca br. ogłoszono decyzję Milestone C, która umożliwiła uruchomienie produkcji w ramach fazy małoseryjnej (low-rate initial production, LRIP). Dostawa pierwszych 13 egzemplarzy rozpocznie się w 2024, a montaż pierwszego z nich rozpoczął się na początku czerwca (Przygotowania do dostaw MH-139A na finiszu, Produkcja małoseryjna MH-139 Grey Wolf dla USAF).

W budżecie obronnym NDAA na rok fiskalny 2024, Departament USAF wnioskował o zakup kolejnych siedmiu egzemplarzy Grey Wolf w ramach fazy LRIP.

Boeing zaoferował po raz pierwszy ten model, w kooperacji z włoską Leonardo, który opracowano na bazie AgustaWestland AW139M (wyprodukowanych w liczbie ponad 1130 egzemplarzy) 2 marca 2017, a oferta ostateczna została złożona 17 lipca 2018 (zainteresowanie udziałem w przetargu wyrażały też Lockheed Martin i Airbus Helicopters).

Montaż pierwszego seryjnego MH-139A Grey Wolf / Zdjęcie: Boeing

Po dostarczeniu ostatniego śmigłowca testowego wkraczamy w ekscytującą fazę produkcji. Dzięki MH-139 Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych otrzymają szybszy i wydajniejszy śmigłowiec, który wprowadzi je w nową erę służby w tej misji – powiedział Robert Beyer, starszy menedżer programu MH-139 w Leonardo Helicopters US. Leonardo jest niesamowicie dumna z tego śmigłowca i nie możemy się doczekać dalszej współpracy z Boeingiem i USAF, gdy będziemy dostarczać dodatkowe śmigłowce Grey Wolf.

Montaż końcowy odbywa się w zakładach Boeinga w Ridley Park oraz Leonardo Helicopters US w Filadelfii. Włoska spółka wchodzi w skład zwycięskiego konsorcjum. Warto zauważyć, że niektóre elementy kadłuba powstają w należących do Leonardo zakładach WSK PZL-Świdnik. Leonardo odpowiada za produkcję płatowca, a Boeing za dostosowanie do wymogów operacyjnych USAF (AW139W z polskich zakładów dla polskiego wojska).

MH-139A zostały wyposażone w awionikę dostosowaną do wymogów odbiorcy, specjalistyczne środki łączności, głowicę optoelektroniczną wyrzutnie flar przeciwrakietowych, wielofunkcyjne, kolorowe ekrany dotykowe, wciągarkę, mocowanie na uzbrojenie, oraz 4-osiowy autopilot z możliwością automatyczne zawisu. MH-139A jest zdolny do transportu 9 żołnierzy desantu w opancerzonej kabinie na odległość 420 km bez konieczności tankowania.

Wiropłaty wejdą na wyposażenie 37., 40. i 54. Eskadry Śmigłowców 20. Armii Lotniczej Dowództwa Lotnictwa Uderzeniowego (AFGSC), 1. Eskadry Śmigłowców VIP Dystryktu Kolumbii i 459. Eskadry Transportowej Dowództwa Szkoleniowego Sił Powietrznych na Pacyfiku w bazie lotniczej Yokota w Japonii. Będą zapewniać ochronę silosów strategicznych rakietowych pocisków balistycznych LGM-30G Minuteman III i przewóz osób rangi VIP. Do zastąpienia są łącznie 64 śmigłowce UH-1N Twin Huey.

Dostarczenie ponad 80 Grey Wolf ma się zakończyć w 2028 – przy czym maksymalna wydajność produkcyjna zakładów Boeinga i Leonardo, przy wsparciu europejskich poddostawców (w tym WSK PZL-Świdnik) w przypadku produkcji wielkoseryjnej (Full Rate Production, FRP) jest oceniania na 20-30 egzemplarzy rocznie (USAF szuka nowych głowic bojowych dla pocisków balistycznych Sentinel).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X