Przejdź do serwisu tematycznego

Rozpoznawczy ARES oblatany

Amerykańska spółka L3Harris Technologies oblatała prototyp samolotu rozpoznawczego i walki radioelektronicznej ARES, opracowanego dla wojsk lądowych (US Army).

27 sierpnia amerykańska spółka L3Harris Technologies poinformowała, że z lotniska przyzakładowego Waco w Teksasie oblatano prototyp samolotu rozpoznawczego i walki radioelektronicznej ARES (Airborne Reconnaissance and Electronic Warfare System), opracowanego dla wojsk lądowych (US Army). Opracowany w ramach programu demonstracyjnego HADES (High Accuracy Detection Exploitation System), został zabudowany na płatowcu samolotu klasy biznesowej Bombardier Global 6000/6500.

Amerykańska spółka L3Harris Technologies oblatała prototyp samolotu rozpoznawczego i walki radioelektronicznej ARES, opracowanego dla wojsk lądowych (US Army) / Zdjęcie: L3Harris Technologies

Spółka otrzymała kontrakt na integrację pakietu rozpoznania (ISR, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) i walki radioelektronicznej (EW, Electronic Warfare) – czujników sieciocentrycznych ARES i HADES Sensor to Shooter (S2S) ze wskazanym przez US Army płatowcem w listopadzie ubiegłego roku. Prace trwały sześć miesięcy. Zamawiający wybrał płatowiec Global 6000/6500 ze względu na zwiększony zasięg i udźwig.

Nowe odrzutowe samoloty zastąpią flotę zmodernizowanych, turbośmigłowych Beechcraft RC-12X+ Guardrail (wyspecjalizowana wersja Super King Air, wywodząca się z C-12 Huron), używanych do zwiadu radioelektronicznego (SIGnals INTelligence, SIGINT). Pierwsze wersje weszły do użytku jeszcze w 1971. Pomimo wielu modernizacji, ich faktyczne zdolności operacyjne spadają, a koszty eksploatacji rosną. US Army jest też zmuszona poszukiwać na rynku coraz trudniej dostępnych części zamiennych (Francja zbuduje samoloty rozpoznawcze).

Nowy samolot będzie zdolny do udźwigu ładunku użytecznego o masie 2617 kg przy maksymalnej masie startowej 23 691 kg, zasięgu do 12 223 km i pułapie do 15 545 m przez 14 godzin. Ma też odpowiedni zapas energii elektrycznej do zasilania systemów ISR i EW (Włochy zwiększą zdolności zwiadu radioelektronicznego).

US Army prowadzi też równolegle program demonstracyjny ARTEMIS (Aerial Reconnaissance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System), w ramach którego kontrakt uzyskała także w listopadzie ubiegłego roku spółka Leidos. Pakiet wyposażenia specjalistycznego został zintegrowany z mniejszym płatowcem Bombardier Challenger 650. Prototyp samolotu wykorzystano podczas ćwiczenia DEFENDER-Europe 21 w południowej Europie oraz Edge 21 na poligonie Dugway w Utah w maju br. (Francja: Airbus i Thales dostarczą nowe systemy zwiadu radioelektronicznego).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X