Przejdź do serwisu tematycznego

USA: Druga nieudana próba hipersonicznego ARRW

Amerykańskie wojska lotnicze podjęły się drugiej próby prototypu pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW, która ponownie zakończyła się fiaskiem.

29 lipca służba prasowa amerykańskiej bazy lotniczej Eglin na Florydzie poinformowała, że dzień wcześniej podjęto się drugiej próby prototypu pocisku hipersonicznego Lockheed Martin AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon). Pocisk oddzielił się od przenoszącego go bombowca strategicznego B-52H Stratofortress, ale przyspieszacz rakietowy nie zadziałał.

Amerykańskie wojska lotnicze podjęły się drugiej próby prototypu pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW, która ponownie zakończyła się fiaskiem / Grafika: Lockheed Martin

Prototyp BTV-1b (Booster Test Vehicle 1b), przeznaczony do prób w locie, miał zostać przetestowany nad poligonem morskim Point Mugu u wybrzeży południowej Kalifornii. W próbie brał udział personel 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF oraz Global Power Bomber Combined Test Force (CTF). Było to drugie podejście, po tym jak 5 kwietnia br. prototyp BTV-1 nawet nie odseparował się od ciężkiej belki uzbrojenia, przenoszącego go pod skrzydłem samolotu. Wówczas doszło do awarii po stronie nosiciela (Nieudana próba hipersonicznego AGM-183A ARRW).

Tym razem po udanej separacji zawinił przyspieszacz rakietowy pocisku, który ma za zadanie rozpędzić szybujący pocisk hipersoniczny do odpowiedniej prędkości i uwolnić go, aby ten kontynuował swobodny lot ślizgowy. Obie próby zakładały przede wszystkim ocenę jego działania: odrzucenie osłony i symulowanej separacji z właściwym pociskiem.

Jak podkreśla komunikat prasowy do sukcesów tej próby było wspomniane oddzielenie od belki uzbrojenia, a także przekazanie energii elektrycznej z samolotu do pocisku, rozłączenie przyłączy, aktywacja nawigacji satelitarnej GPS, rozłożenie usterzenia oraz wykonanie manewrów unikowych w celu zachowania bezpiecznej odległości od samolotu. Nieuruchomienie się silnika marszowego oznacza, że BTV-1b spadł do wód Oceanu Spokojnego. Pomimo braku pełnego sukcesu, według USAF, druga próba przyniosła wiele korzyści i zebrano dane telemetryczne przybliżające program ARRW do następnego etapu rozwoju.

Druga, nie w pełni udana próba w locie nie oznacza, że program ARRW jako całość znajduje się na drodze do fiaska. Poza tym na testy zbudowano łącznie osiem prototypów. 7 lipca br. informowano o udanej próbie jednego z kluczowych komponentów całego systemu AGM-183A ARRW, czyli odłamkowo-burzącej głowicy bojowej. Wcześniej, na początku maja br. załoga B-52H z 49. Eskadry Doświadczalnej USAF z bazy lotniczej Barksdale w Luizjanie po raz pierwszy przeprowadziła symulację użycia pocisku AGM-183A ARRW w ramach ćwiczenia pk. Norther Edge (Test głowicy bojowej pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW, USAF symulowały atak pociskiem hipersonicznym).

Warto też dodać, że próby samodzielnego lotu zostały poprzedzone siedmioma lotami na uwięzi z (nie w pełni funkcjonalnym) prototypem oraz odpowiednikiem gabarytowo-masowym. Ostatni z nich, udany, zrealizowano 8 sierpnia 2020 (Próby AGM-183A ARRW wchodzą w decydującą fazę).

Rozwój i próby systemu realizują i nadzorują centra doświadczalne AFTC (Air Force Test Center), centrum testów uzbrojenia marynarki wojennej NAWCWD (US Naval Air Warfare Center Weapons Division), biuro programowe ARRW w Departamencie Obrony oraz spółka Lockheed Martin Missiles and Fire Control – główny projektant i wykonawca pocisku na podstawie umowy bazowej o wartości 480 mln USD z 13 sierpnia 2018 (Hipersoniczny ARRW).

Pociski AGM-183A ARRW będą przenosić głowicę konwencjonalną z prędkością od Ma6,5 do Ma8 i na dystansie, szacowanym przez ekspertów, na co najmniej 1000 mil i czasie 10-12 minut. Oprócz B-52H, zostaną z nimi zintegrowane zmodernizowane samoloty B-1B Lancer oraz nowo zamawiane samoloty wielozadaniowe F-15EX Eagle II (Pierwszy F-15EX w USAF, Broń hipersoniczna dla B-1B Lancer).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X