18 lutego amerykańska Marynarka Wojenna (US Navy) we wniosku budżetowym Departamentu Obrony (National Defense Authorization Act, NDAA) na rok fiskalny 2021 zażądała zarezerwowania środków finansowych na integrację atomowych okrętów podwodnych typu Virginia z pociskami hipersonicznymi.
 Pierwszym nosicielem szybujących pocisków hipersonicznych w US Navy zostaną wielozadaniowe okręty podwodne o napędzie atomowym typu Virginia Block V / Grafika: General Dynamics Electric Boat

Pierwszym nosicielem szybujących pocisków hipersonicznych w US Navy zostaną wielozadaniowe okręty podwodne o napędzie atomowym typu Virginia Block V / Grafika: General Dynamics Electric Boat

Na rok fiskalny 2021 US Navy oczekuje zwiększenia finansowania o 5% w porównaniu z bieżącym, łącznie na poziomie 21,5 mld USD (84,81 mld zł). Wśród zakupów nowego wyposażenia uwzględniono kolejne środki finansowe na strategiczne okręty podwodne o napędzie atomowym typu Columbia, samoloty pokładowe F-35C Lightning II, szybujące pociski hipersoniczne Conventional Prompt Strike (CPS), przeciwokrętowe pociski manewrujące Maritime Strike Tomahawk, systemy bezzałogowe, systemy broni laserowej, walkę radioelektroniczną i cybernetyczną, technologię sztucznej inteligencji oraz wyposażenie ekspedycyjne dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) (Budowa Columbii rozpoczęta, 2019-05-24; CVN Kennedy tylko z F-35C, 2019-06-04; Maritime Strike Tomahawk przyspiesza, 2019-08-31,  Bezzałogowa Orca, 2019-02-16;Broń laserowa na LCS, 2020-01-28).

US Navy dokonała analiz dotyczących integracji pocisków hipersonicznych z okrętami podwodnymi typu Virginia Ohio SSGN (cztery okręty w wariancie z pociskami manewrującymi), ostatecznie wybierając mniejsze jednostki jako bardziej odpowiednie do tej roli. Co ciekawe, US Navy uwzględniła, że kolejnymi nosicielami pocisków hipersonicznych będą również okręty nawodne, takie jak niszczyciele rakietowe, co po raz pierwszy zakomunikowano jesienią 2018. Należy tu podkreślić, że bardziej preferowaną platformą są jednostki typu Zumwalt, a nie nowo budowane Arleigh Burke Flight III, gdyż te pierwsze mają wydajniejszy system zasilania i więcej przestrzeni do rozmieszczenia nowej broni.

W przypadku programu Conventional Prompt Strike, US Navy chce przeznaczyć około 1 mld USD (3,94 mld zł) na prace badawczo-rozwojowe, mające na celu zaprojektowanie wspólnych kadłubów C-HGB (Common-Hypersonic Glide Body) dla szybujących pocisków hipersonicznych z dwustopniowym przyspieszaczem o długości 87,5 cm (34,5 cala). Wstępna gotowość operacyjna nowego systemu zostałaby osiągnięta w 2028.

Conventional Prompt Strike ma być konwencjonalnym uzupełnieniem strategicznej triady nuklearnej i działać jako środek odstraszania, ale o mniejszym zasięgu. Założeniem ma być możliwość przeprowadzenia wyprzedzającego ataku na dowolny cel na kuli ziemskiej w ciągu 60 minut od wystrzelenia. W przeciwieństwie do ewentualnego użycia broni jądrowej, które pociąga za sobą konsekwencje polityczne, konwencjonalne głowice pocisków CPS mają skutecznie razić cele dzięki ogromnej prędkości i precyzji / Grafika: Lockheed Martin

Conventional Prompt Strike ma być konwencjonalnym uzupełnieniem strategicznej triady nuklearnej i działać jako środek odstraszania, ale o mniejszym zasięgu. Założeniem ma być możliwość przeprowadzenia wyprzedzającego ataku na dowolny cel na kuli ziemskiej w ciągu 60 minut od wystrzelenia. W przeciwieństwie do ewentualnego użycia broni jądrowej, które pociąga za sobą konsekwencje polityczne, konwencjonalne głowice pocisków CPS mają skutecznie razić cele dzięki ogromnej prędkości i precyzji / Grafika: Lockheed Martin

Pociski zostaną zintegrowane z wyrzutniami modułu bojowego VPM (Virginia Payload Module) na okrętach typu Virginia Block V, których budowa partii 9 jednostek została zlecona w grudniu 2019. Warto dodać, że wspólne kadłuby C-HGB będą wykorzystywane także przez Siły Powietrzne (US Air Force, USAF) i Wojska Lądowe (US Army), a pierwsze prace już się rozpoczęły (Rekordowe zamówienie na Virginie, 2019-12-04; Hipersoniczne zamówienia US Army, 2019-09-01).

Analiza
Wybór okrętów typu Virginia Block V, a nie Ohio SSGN jest oczywisty, gdyż ten pierwszy powstaje, aby zastąpić większe jednostki. Dzięki modułowi VPN, nowe okręty będą przenosić maksymalnie 40 pocisków manewrujących w wyrzutniach BWX Technologies/BAE Systems VPT (Virginia Payload Tubes). Domyślnie są to pociski UGM-109 Tomahawk, podobnie jak 154 egzemplarze przenoszone przez Ohio SSGN, ale uniwersalna konstrukcja wyrzutni pozwoli na integrację nowych typów uzbrojenia.

Pierwsze testy z technologiami hipersonicznymi, amerykańska Marynarka Wojenna przeprowadziła już w pierwszej dekadzie XXI wieku. W 2002 rozpoczęto program HyFly (Hypersonics Flight Demonstration) w kooperacji z Boeingiem i Agencją Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency). Do 2008 wykonano trzy loty demonstratorów technologii, ale poniżej wymaganej prędkości hipersonicznej (powyżej Ma5).

Z kolei 30 października 2017 z pokładu okrętu podwodnego typu Ohio SSGN wystrzelono nowy hipersoniczny pocisk testowy o nieujawnionej nazwie. Próbę przeprowadzono w ramach testu Intermediate Range Conventional Prompt Strike Flight Experiment-1 (CPS FE-1) na poligonie Pacific Missile Range Facility w pobliżu wyspy Kauai w archipelagu Hawajów.