2 grudnia Departament Obrony USA podpisał czteroletnią umowę o rekordowej wartości 22 209 893 409 USD (85,97 mld zł) ze spółką stoczniową General Dynamics Electric Boat (GDEB) na budowę partii dziewięciu wielozadaniowych, atomowych okrętów podwodnych typu Virginia Block V. Zamówienie zostanie zrealizowane w stoczniach GDEB w Groton oraz Huntington Ingalls Industries (HII) Newport News Shipbuilding w Newport News.
 Osiem z dziewięciu zamówionych okrętów podwodnych typu Virginia Block V zostanie wyposażonych w dodatkowy moduł VPM, mieszczący pociski manewrujące UGM-109 Tomahawk. / Grafika: General Dynamics Electric Boat

Osiem z dziewięciu zamówionych okrętów podwodnych typu Virginia Block V zostanie wyposażonych w dodatkowy moduł VPM, mieszczący pociski manewrujące UGM-109 Tomahawk. / Grafika: General Dynamics Electric Boat

Porozumienie pomiędzy Departament Obrony a GDEB zostało zawarte na początku listopada. Osiem z dziewięciu okrętów zostanie wyposażonych w dodatkowy moduł VPM (Virginia Payload Module), wydłużający kadłub ze 114,91 do 140,2 m. Wyporność wzrośnie z 7800 do 10 200 ton. Jednostki w odmianie Block V będą też charakteryzować się modyfikacjami zmniejszającymi sygnaturę akustyczną.

Umowa obejmuje opcję na dziesiąty okręt tego typu, dzięki czemu łączna wartość zamówienia wzrośnie nawet do 24 097 439 556 USD (93,27 mld zł). Wcześniej pojedynczym kontraktem o najwyższej dotąd wartości było zamówienie na 14,92 mld USD (55,6 mld zł) obejmujące dwa lotniskowce typu Gerald R. Ford (Nowe lotniskowce US Navy, 2019-02-02).

W 2017 spółka HII Newport News Shipbuilding podpisała długoterminowy kontrakt o wartości 3 197 633 908 USD (12,377 mld zł) na dostawę materiałów konstrukcyjnych do budowy dwóch pierwszych Virginia Block V (SSN-802 i SSN-803). Pozostałe jednostki tej serii otrzymają oznaczenia od SSN-804 do SSN-811. Okręty nie zostały jeszcze nazwane, a budowa dwóch pierwszych ma rozpocząć się jeszcze w 2019 (Maritime Strike Tomahawk przyspiesza, 2019-08-31).

Wejście okrętów podwodnych typu Virginia Block V pozwoli na wycofanie z linii czterech zmodyfikowanych w latach 2002-2008 okrętów typu Ohio SSGN: USS Ohio (SSGN-726), USS Michigan (SSGN-727), USS Florida (SSGN-728) i USS Georgia (SSGN-729). Jednostki zamiast  24 pocisków balistycznych klasy głębina wodna-ziemia UGM-133A Trident II D5 przenoszą 154 pociski manewrujące UGM-109 Tomahawk.

Moduł VPM, umieszczony w środkowej części okrętu, przed sekcją napędową, pozwoli zabudować dodatkowe cztery pionowe wyrzutnie BWX Technologies/BAE Systems VPT (Virginia Payload Tubes), każda dla siedmiu pocisków UGM-109 w kontenerach startowych VLS Mark 45. Okręty wersji Block I i II są wyposażone w 12 pojedynczych wyrzutni, wersja III i budowane IV są wyposażone dwie dziobowe wyrzutnie VPT dla łącznie 14 pocisków. Dzięki modułowi VPM wraz z dwoma wyrzutniami dziobowymi, Block V będą przenosić maksymalnie 40 pocisków UGM-109. Moduł VPM mógłby zostać dostosowany do przenoszenia rakietowych pocisków balistycznych średniego zasięgu z konwencjonalną głowicą bojową.