14 maja amerykańskie Siły Powietrzne (US Air Forces, USAF) poinformowały o przywróceniu do służby bombowca strategicznego Boeing B-52H Stratofortress (60-0034) o nazwie własnej Wise Guy. Samolot od 2008 znajdował się na składowisku 309. Grupy utrzymania i konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, AMARG) w Arizonie.

Amerykańskie Siły Powietrzne (USAF) przywróciły do służby drugi już bombowiec strategiczny Boeing B-52H Stratofortess z cmentarzyska samolotów w bazie Davis-Monthan. Na zdjęciu lądujący w bazie Barksdale B-52H Wise Guy. Bombowiec przebywał na składowisku od 2008 / Zdjęcia: Ted Daigle/USAF

Amerykańskie Siły Powietrzne (USAF) przywróciły do służby drugi już bombowiec strategiczny Boeing B-52H Stratofortess z cmentarzyska samolotów w bazie Davis-Monthan. Na zdjęciu lądujący w bazie Barksdale B-52H Wise Guy. Bombowiec przebywał na składowisku od 2008 / Zdjęcia: Ted Daigle/USAF

Wskrzeszony B-52H ma zastąpić bombowiec tego samego typu (61-0049) utracony podczas awaryjnego lądowania na wyspie Guam 18 maja 2016. Cała 7-osobowa załoga z 69 eskadry bombowej (69th Expeditionary Bomb Squadron) przeżyła. Wise Guy to jeden z pozostałych 12 B-52H znajdujących się w 309. AMARG w stanie type 1000, określającym szybki czas przywrócenia do służby.

USAF chcą utrzymać w służbie 76 bombowców B-52H. Liczba jest ograniczona zapisami układu New START z Rosją, podpisanego w 2010. Bombowiec Wise Guy trafi do 307. Skrzydła bombowego stacjonującego w bazie lotniczej Barksdale. Samolot ma przejść remont główny w 2020 w bazie Tinker w Oklahomie.

To drugi przypadek przywrócenia do służby po ponad dekadzie samolotu tego typu ze składowiska 309. AMARG w bazie Davis-Monthan. Pierwszy był B-52H 61-0007 Ghost Rider w lutym 2015. Wówczas prace nad przywróceniem stanu lotnego samolotu trwały 70 dni. Koszt szacowano na 13 mln USD.

B-52H Wise Guy ma nalot 17 tys. godzin, przed przywróceniem do służby trzeba było dokonać przeglądu. Prace zajęły cztery miesiące. Samolot zaopatrzono w dwa brakujące silniki, wymieniono też tylne golenie podwozia oraz wszystkie opony, przewody paliwowe i baterie akumulatorów. Mechanicy z 309 AMARG musieli także dokonać napraw systemu katapultowania i ewakuacji pilotów i załogi. Po przeglądzie 3-osobowa załoga przeprowadziła bombowiec do bazy Barksdale.

Produkcja B-52H rozpoczęła się w 1960 w zakładach Boeing Wichita w stanie Kansas i zakończyła dwa lata później. Powstały 102 samoloty tego typu o numerach seryjnych 60-0001-60-0062 i 61-0001-61-0040.