Przejdź do serwisu tematycznego

USA: Trzeci nieudany test pocisku hipersonicznego ARRW

Amerykańskie siły powietrzne podjęły się kolejnej, trzeciej już próby swobodnego lotu prototypu pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW, która podobnie jak wcześniejsze, była nieudana.

17 grudnia br. portal branżowy The Drive jako pierwszy poinformował, że amerykańskie siły powietrzne (US Air Force, USAF) podjęły się kolejnej, trzeciej już próby prototypu pocisku hipersonicznego Lockheed Martin AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon), która podobnie jak wcześniejsze, była nieudana (USA: Postępy w programie systemu zwalczania pocisków hipersonicznych).

Amerykańskie siły powietrzne podjęły się kolejnej, trzeciej już próby swobodnego lotu prototypu pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW, która podobnie jak wcześniejsze, była nieudana / Zdjęcie: USAF

Gen. bryg. Heath Collins, dyrektor wykonawczy programów ds. uzbrojenia w Dyrektoriacie Uzbrojenia w Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) Dowództwa Logistycznego USAF (Air Force Materiel Command, AFMC) poinformował, że 15 grudnia br. Departament USAF podjął się próby przyspieszacza rakietowego prototypu pocisku AGM-183A, przenoszonego pod skrzydłem bombowca strategicznego B-52H Stratofortress.

Dodał, że sekwencja startowa została przerwana z nieznanej na razie przyczyny i pocisk nie opuścił ciężkiej belki podskrzydłowej samolotu. Egzemplarz ten powróci do zakładów Lockheed Martin, gdzie zostanie przeprowadzona analiza danych telemetrycznych, a także natychmiast rozpoczęto analizę danych z pokładu samolotu. USAF będą chciały wznowić program testowy jak najszybciej to będzie możliwe.

Poprzednia próba prototypu AGM-183A miała miejsce 28 lipca br. Wówczas pocisk oddzielił się od bombowca, ale silnik przyspieszacza rakietowego nie zadziałał. Z kolei za pierwszym razem, 5 kwietnia br., pocisk także nie oddzielił się od belki z powodu awarii leżącej po stronie samolotu (USA: Druga nieudana próba hipersonicznego ARRW, Nieudana próba hipersonicznego AGM-183A ARRW).

Słowa oficera AFLCMC potwierdziły doniesienia spotterów, którzy zauważyli 15 grudnia w rejonie poligonu morskiego Point Mugu u wybrzeży południowej Kalifornii, należący do agencji kosmicznej NASA, samolot obserwacyjny WB-57F Canberra o nr rejestracyjnym N926NA. Zarówno samolot tego typu, jak i rejon gdzie go zauważono nie były przypadkowe, gdyż był to identyczny scenariusz jak w przypadku dwóch poprzednich testów, w których brał udział personel 412. Skrzydła Doświadczalnego USAF oraz Global Power Bomber Combined Test Force (CTF) (Rolls-Royce dostarczy nowe silniki do B-52).

Co ważne, przeprowadzenie trzech udanych prób przyspieszacza rakietowego w tym roku, miało być warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia prób hipersonicznego pocisku szybującego, który ma być przenoszony wewnątrz niego. USAF planuje zakup co najmniej ośmiu w pełni funkcjonalnych prototypów pocisku na te potrzeby. Ponadto, testy z samodzielnym lotem były dwukrotnie przesuwane z 2020, kiedy to zrealizowano siedem lotów na uwięzi z (nie w pełni funkcjonalnym) prototypem oraz odpowiednikiem gabarytowo-masowym pocisku (Oblot AGM-183A ARRW).

Do jedynych, jak na razie, sukcesów programu testowego programu ARRW należały: udana próba jednego z kluczowych komponentów całego systemu, czyli odłamkowo-burzącej głowicy bojowej z 7 lipca br. oraz udana symulacja ataku pociskiem celu, zrealizowana przez załogę B-52H z 49. Eskadry Doświadczalnej USAF z bazy lotniczej Barksdale w Luizjanie w ramach ćwiczenia pk. Norther Edge, na początku maja br. (Test głowicy bojowej pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW, USAF symulowały atak pociskiem hipersonicznym).

Rozwój i próby systemu realizują i nadzorują centra doświadczalne AFTC (Air Force Test Center), centrum testów uzbrojenia marynarki wojennej NAWCWD (US Naval Air Warfare Center Weapons Division), biuro programowe ARRW w Departamencie Obrony oraz spółka Lockheed Martin Missiles and Fire Control – główny projektant i wykonawca pocisku na podstawie umowy bazowej o wartości 480 mln USD (1,86 mld zł) z 13 sierpnia 2018 (Hipersoniczny ARRW).

AGM-183A ARRW będą przenosić szybujący pocisk hipersoniczny z głowicę konwencjonalną z prędkością od Ma6,5 do Ma8 i na dystansie, szacowanym przez ekspertów, na co najmniej 1000 mil (1609 km) i czasie 10-12 minut. Oprócz B-52H, zostaną z nimi zintegrowane zmodernizowane samoloty B-1B Lancer oraz nowo zamawiane samoloty wielozadaniowe F-15EX Advanced Eagle (Próby operacyjne F-15EX Eagle II, Broń hipersoniczna dla Lancerów według Boeinga, Flota bombowców B-1B Lancer zredukowana).

Na koniec warto dodać, że kłopoty programu ARRW to nie jedyna bolączka Departamentu Obrony USA. 21 października br. wojska lądowe (US Army) i marynarka wojenna (US Navy) przeprowadziły nieudaną próbę pocisku-nosiciela uniwersalnego kadłuba hipersonicznego pocisku szybującego o kryptonimie C-HGB (Common-Hypersonic Glide Body) w wersji Block 0 z poligonu Pacific Spaceport Complex-Alaska (PSCA) w Kodiak na Alasce (USA: Nieudany test hipersonicznego C-HGB).

Tymczasem w lipcu, Chiny przeprowadziły test broni tej klasy metodą rażenia z orbity cząstkowej (Fractional Orbital Bombardment System, FOBS lub z rosyjskiego: Sistiema Czasticzno-Orbitalnogo Bombomietanija, SCzOB), której możliwości co najmniej niepokoją amerykańskich decydentów. Do państw aspirujących do włączenia się w wyścig zbrojeń dołączyła także pod koniec września Korea Północna – z nieudanym jak na razie testem pocisku hipersonicznego Hwasong-8. Swoje programy hipersoniczne kontynuuje też Rosja, która przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji napędowych pocisków 3M22 Cirkon (Nowe informacje o chińskim teście hipersonicznym, Hwasong-8: Północnokoreański pocisk hipersoniczny?).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X